Atenção:
O eduCAPES é um repositório de objetos educacionais, não sendo responsável por materiais de terceiros submetidos na plataforma. O usuário assume ampla e total responsabilidade quanto à originalidade, à titularidade e ao conteúdo, citações de obras consultadas, referências e outros elementos que fazem parte do material que deseja submeter. Recomendamos que se reporte diretamente ao(s) autor(es), indicando qual parte do material foi considerada imprópria (cite página e parágrafo) e justificando sua denúncia.
Caso seja o autor original de algum material publicado indevidamente ou sem autorização, será necessário que se identifique informando nome completo, CPF e data de nascimento. Caso possua uma decisão judicial para retirada do material, solicitamos que informe o link de acesso ao documento, bem como quaisquer dados necessários ao acesso, no campo abaixo.
Todas as denúncias são sigilosas e sua identidade será preservada. Os campos nome e e-mail são de preenchimento opcional. Porém, ao deixar de informar seu e-mail, um possível retorno será inviabilizado e/ou sua denúncia poderá ser desconsiderada no caso de necessitar de informações complementares.
Metadados | Descrição | Idioma |
---|---|---|
Autor(es): dc.contributor | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
Autor(es): dc.contributor | University of Connecticut | - |
Autor(es): dc.contributor | Federal University of Santa Maria | - |
Autor(es): dc.contributor | University of Pennsylvania | - |
Autor(es): dc.creator | Rodrigues, Camila S. | - |
Autor(es): dc.creator | Dhital, Sukirti | - |
Autor(es): dc.creator | Kim, Jeongho | - |
Autor(es): dc.creator | May, Liliana Gressler | - |
Autor(es): dc.creator | Wolff, Mark S. | - |
Autor(es): dc.creator | Zhang, Yu | - |
Data de aceite: dc.date.accessioned | 2025-08-21T21:39:30Z | - |
Data de disponibilização: dc.date.available | 2025-08-21T21:39:30Z | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2022-04-29 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2022-04-29 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2020-12-31 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | http://dx.doi.org/10.1016/j.dental.2021.08.019 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | http://hdl.handle.net/11449/229455 | - |
Fonte: dc.identifier.uri | http://educapes.capes.gov.br/handle/11449/229455 | - |
Descrição: dc.description | Objective: To understand the stress development in porcelain-veneered zirconia (PVZ) and porcelain-veneered lithium disilicate (PVLD) crowns with different veneer/core thickness ratios and cooling rates. To provide design guidelines for better performing bilayer restorations with the aid of Viscoelastic Finite Element Method (VFEM). Methods: The VFEM was validated by comparing the predicted residual stresses with experimental measurements. Then, the model was used to predict transient and residual stresses in the two bilayer systems. Models with two different veneer/core thickness ratios were prepared (2:1 and 1:1) and two cooling protocols were simulated (Fast: ∼300 °C/min, Slow: ∼30 °C/min) using the heat transfer module, followed by stress analysis in ABAQUS. The physical properties of zirconia, lithium disilicate, and the porcelains used for the simulations were determined as a function of temperature. Results: PVLD showed lower residual stresses than PVZ. The maximum tensile stresses in PVZ were observed in the cusp area, whereas those in PVLD were located in the central fossa. The 1:1 thickness ratio decreased stresses in both layers of PVZ. Slow cooling slightly decreased residual stresses in both systems. However, the cooling rate effect was more evident in transient stresses. Significance: Slow cooling is preferable for both systems. A thinner porcelain layer over zirconia lowers stresses throughout the restoration. The different stress distributions between PVZ and PVLD may affect their failure modes. Smaller mismatches in modulus, CTE, and specific heat between the constituents, and the use of low Tg porcelains can effectively reduce the deleterious transient and residual tensile stresses in bilayer restorations. | - |
Descrição: dc.description | Department of Dental Materials and Prosthodontics Institute of Science and Technology São Paulo State University, 777 Eng. Francisco José Longo Av, São José dos Campos | - |
Descrição: dc.description | Department of Civil and Environmental Engineering University of Connecticut, 261 Glenbrook Rd., U-3037 | - |
Descrição: dc.description | Department of Restorative Dentistry School of Dentistry Federal University of Santa Maria, 1000 Roraima Av., T Street, Building 26F | - |
Descrição: dc.description | Department of Preventive and Restorative Sciences School of Dental Medicine University of Pennsylvania, 240 S. 40th Street | - |
Descrição: dc.description | Department of Dental Materials and Prosthodontics Institute of Science and Technology São Paulo State University, 777 Eng. Francisco José Longo Av, São José dos Campos | - |
Idioma: dc.language | en | - |
Relação: dc.relation | Dental Materials | - |
???dc.source???: dc.source | Scopus | - |
Palavras-chave: dc.subject | Bilayer crowns | - |
Palavras-chave: dc.subject | Coefficient of thermal expansion | - |
Palavras-chave: dc.subject | Cooling rate | - |
Palavras-chave: dc.subject | Dental ceramics | - |
Palavras-chave: dc.subject | Elastic modulus | - |
Palavras-chave: dc.subject | Residual stress | - |
Palavras-chave: dc.subject | Specific heat | - |
Palavras-chave: dc.subject | Transient stress | - |
Título: dc.title | Residual stresses explaining clinical fractures of bilayer zirconia and lithium disilicate crowns: A VFEM study | - |
Tipo de arquivo: dc.type | livro digital | - |
Aparece nas coleções: | Repositório Institucional - Unesp |
O Portal eduCAPES é oferecido ao usuário, condicionado à aceitação dos termos, condições e avisos contidos aqui e sem modificações. A CAPES poderá modificar o conteúdo ou formato deste site ou acabar com a sua operação ou suas ferramentas a seu critério único e sem aviso prévio. Ao acessar este portal, você, usuário pessoa física ou jurídica, se declara compreender e aceitar as condições aqui estabelecidas, da seguinte forma: