Social attitudes of educational agents towards inclusion and training in applied behavior analysis

Registro completo de metadados
MetadadosDescriçãoIdioma
Autor(es): dc.contributorUniversidade Federal de São Carlos (UFSCar)-
Autor(es): dc.contributorUniversidade Federal do ABC (UFABC)-
Autor(es): dc.contributorUniversidade de São Paulo (USP)-
Autor(es): dc.contributorUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
Autor(es): dc.creatorBenitez, Priscila-
Autor(es): dc.creatorPaulino, Vanessa Cristina-
Autor(es): dc.creatorOliveira, Ailton Paulo-
Autor(es): dc.creatorDomeniconi, Camila-
Autor(es): dc.creatorOmote, Sadao-
Data de aceite: dc.date.accessioned2025-08-21T16:34:44Z-
Data de disponibilização: dc.date.available2025-08-21T16:34:44Z-
Data de envio: dc.date.issued2022-04-29-
Data de envio: dc.date.issued2022-04-29-
Data de envio: dc.date.issued2020-12-31-
Fonte completa do material: dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.1590/1980-54702021v27e0125-
Fonte completa do material: dc.identifierhttp://hdl.handle.net/11449/229260-
Fonte: dc.identifier.urihttp://educapes.capes.gov.br/handle/11449/229260-
Descrição: dc.descriptionThe social attitudes of educational agents can influence the development of inclusive practices in the school context. Considering the main challenges of school inclusion of students with Autism Spectrum Disorder (ASD) in the regular school system, this research aimed to evaluate the social attitudes of formal and informal educational agents concerning inclusion, before and after a program of training in Special and Inclusive Education, based on the Applied Behavior Analysis. Fifty-two educational agents participated. The program was composed of meetings for theoretical discussions, practical activities, and guided reading on Special and Inclusive Education and analytical-behavioral strategies for intervention. Social attitudes toward inclusion were measured through the Likert Scale of Social Attitudes toward Inclusion before and after the training. Wilcoxon’s test revealed a statistically significant difference between the pre-test scores and post-test scores (p = 0.003). The implications of the proposed training program on the possibilities for the development of an inclusive school environment were discussed, since this training resulted in more favorable social attitudes of the educators toward inclusion.-
Descrição: dc.descriptionUniversidade Federal de São Carlos (UFSCar)-
Descrição: dc.descriptionUniversidade Federal do ABC (UFABC)-
Descrição: dc.descriptionUFSCar-
Descrição: dc.descriptionUniversidade de São Paulo (USP)-
Descrição: dc.descriptionDepartamento de Psicologia e do Programa de Pós-Gra-duação em Psicologia (DeptoPsi/PPGPsi) UFSCar Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia sobre Comportamento Cognição e Ensino (INCT-ECCE)-
Descrição: dc.descriptionDepartamento de Educação Especial da Faculdade de Filosofia e Ciências Universidade Estadual Paulista (UNESP)-
Descrição: dc.descriptionDepartamento de Educação Especial da Faculdade de Filosofia e Ciências Universidade Estadual Paulista (UNESP)-
Formato: dc.format477-492-
Idioma: dc.languagept_BR-
Relação: dc.relationRevista Brasileira de Educacao Especial-
???dc.source???: dc.sourceScopus-
Palavras-chave: dc.subjectApplied behavior analysis-
Palavras-chave: dc.subjectAutism spectrum disorder-
Palavras-chave: dc.subjectEducational agents-
Palavras-chave: dc.subjectInclusion-
Palavras-chave: dc.subjectSocial attitudes-
Título: dc.titleSocial attitudes of educational agents towards inclusion and training in applied behavior analysis-
Título: dc.titleAtitudes sociais de agentes educacionais em relação à inclusão e à formação em análise do comportamento aplicada-
Tipo de arquivo: dc.typelivro digital-
Aparece nas coleções:Repositório Institucional - Unesp

Não existem arquivos associados a este item.