
Atenção:
O eduCAPES é um repositório de objetos educacionais, não sendo responsável por materiais de terceiros submetidos na plataforma. O usuário assume ampla e total responsabilidade quanto à originalidade, à titularidade e ao conteúdo, citações de obras consultadas, referências e outros elementos que fazem parte do material que deseja submeter. Recomendamos que se reporte diretamente ao(s) autor(es), indicando qual parte do material foi considerada imprópria (cite página e parágrafo) e justificando sua denúncia.
Caso seja o autor original de algum material publicado indevidamente ou sem autorização, será necessário que se identifique informando nome completo, CPF e data de nascimento. Caso possua uma decisão judicial para retirada do material, solicitamos que informe o link de acesso ao documento, bem como quaisquer dados necessários ao acesso, no campo abaixo.
Todas as denúncias são sigilosas e sua identidade será preservada. Os campos nome e e-mail são de preenchimento opcional. Porém, ao deixar de informar seu e-mail, um possível retorno será inviabilizado e/ou sua denúncia poderá ser desconsiderada no caso de necessitar de informações complementares.
| Metadados | Descrição | Idioma |
|---|---|---|
| Autor(es): dc.contributor | University of Michigan | - |
| Autor(es): dc.contributor | Fordham University | - |
| Autor(es): dc.contributor | Ryerson University | - |
| Autor(es): dc.contributor | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
| Autor(es): dc.creator | Pinto, Rogério Meireles | - |
| Autor(es): dc.creator | Rahman, Rahbel | - |
| Autor(es): dc.creator | Zanchetta, Margareth Santos | - |
| Autor(es): dc.creator | Galhego-Garcia, W. | - |
| Data de aceite: dc.date.accessioned | 2025-08-21T22:38:32Z | - |
| Data de disponibilização: dc.date.available | 2025-08-21T22:38:32Z | - |
| Data de envio: dc.date.issued | 2022-04-29 | - |
| Data de envio: dc.date.issued | 2022-04-29 | - |
| Data de envio: dc.date.issued | 2020-12-31 | - |
| Fonte completa do material: dc.identifier | http://dx.doi.org/10.1007/s11606-021-06730-8 | - |
| Fonte completa do material: dc.identifier | http://hdl.handle.net/11449/228923 | - |
| Fonte: dc.identifier.uri | http://educapes.capes.gov.br/handle/11449/228923 | - |
| Descrição: dc.description | Background: Narrative medicine (NM) encourages health care providers to draw on their personal experiences to establish therapeutic alliances with patients of prevention and care services. NM medicine practiced by nurses and physicians has been well documented, yet there is little understanding of how community health workers (CHWs) apply NM concepts in their day-to-day practices from patient perspectives. Objective: To document how CHWs apply specific NM concepts in Brazil’s Family Health Strategy (FHS), the key component of Brazil’s Unified Health System. Design: We used a semi-structured interview, grounded in Charon’s (2001) framework, including four types of NM relationships: provider–patient, provider–colleague, provider–society, and provider–self. A hybrid approach of thematic analysis was used to analyze data from 27 patients. Key Results: Sample: 18 females; 13 White, 12 “Pardo” (mixed races), 12 Black. We found: (1) provider–patient relationship—CHWs offered health education through compassion, empathy, trustworthiness, patience, attentiveness, jargon-free communication, and altruism; (2) provider–colleague relationship—CHWs lacked credibility as perceived by physicians, impacting their effectiveness negatively; (3) provider–society relationship—CHWs mobilized patients civically and politically to advocate for and address emerging health care and prevention needs; (4) provider–self relationship—patients identified possible low self-esteem among CHWs and a need to engage in self-care practices to abate exhaustion from intense labor and lack of resources. Conclusion: This study adds to patient perspectives on how CHWs apply NM concepts to build and sustain four types of relationships. Findings suggest the need to improve provider–colleague relationships by ongoing training to foster cooperation among FHS team members. More generous organizational supports (wellness initiatives and supervision) may facilitate the provider–self relationship. Public education on CHWs’ roles is needed to enhance the professional and societal credibility of their roles and responsibilities. Future research should investigate how CHWs’ personality traits may influence their ability to apply NM. | - |
| Descrição: dc.description | School of Social Work University of Michigan | - |
| Descrição: dc.description | Graduate School of Social Service Fordham University | - |
| Descrição: dc.description | Daphne Cockwell School of Nursing Ryerson University | - |
| Descrição: dc.description | Department of Basic Sciences Faculty of Dentistry of Araçatuba Estadual Paulista University | - |
| Descrição: dc.description | Department of Basic Sciences Faculty of Dentistry of Araçatuba Estadual Paulista University | - |
| Idioma: dc.language | en | - |
| Relação: dc.relation | Journal of General Internal Medicine | - |
| ???dc.source???: dc.source | Scopus | - |
| Palavras-chave: dc.subject | Brazil | - |
| Palavras-chave: dc.subject | community health workers | - |
| Palavras-chave: dc.subject | narrative medicine | - |
| Palavras-chave: dc.subject | Unified Health System | - |
| Título: dc.title | Brazil’s Community Health Workers Practicing Narrative Medicine: Patients’ Perspectives | - |
| Tipo de arquivo: dc.type | livro digital | - |
| Aparece nas coleções: | Repositório Institucional - Unesp | |
O Portal eduCAPES é oferecido ao usuário, condicionado à aceitação dos termos, condições e avisos contidos aqui e sem modificações. A CAPES poderá modificar o conteúdo ou formato deste site ou acabar com a sua operação ou suas ferramentas a seu critério único e sem aviso prévio. Ao acessar este portal, você, usuário pessoa física ou jurídica, se declara compreender e aceitar as condições aqui estabelecidas, da seguinte forma: