Atenção:
O eduCAPES é um repositório de objetos educacionais, não sendo responsável por materiais de terceiros submetidos na plataforma. O usuário assume ampla e total responsabilidade quanto à originalidade, à titularidade e ao conteúdo, citações de obras consultadas, referências e outros elementos que fazem parte do material que deseja submeter. Recomendamos que se reporte diretamente ao(s) autor(es), indicando qual parte do material foi considerada imprópria (cite página e parágrafo) e justificando sua denúncia.
Caso seja o autor original de algum material publicado indevidamente ou sem autorização, será necessário que se identifique informando nome completo, CPF e data de nascimento. Caso possua uma decisão judicial para retirada do material, solicitamos que informe o link de acesso ao documento, bem como quaisquer dados necessários ao acesso, no campo abaixo.
Todas as denúncias são sigilosas e sua identidade será preservada. Os campos nome e e-mail são de preenchimento opcional. Porém, ao deixar de informar seu e-mail, um possível retorno será inviabilizado e/ou sua denúncia poderá ser desconsiderada no caso de necessitar de informações complementares.
Metadados | Descrição | Idioma |
---|---|---|
Autor(es): dc.contributor | College of Applied Sciences | - |
Autor(es): dc.contributor | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
Autor(es): dc.creator | Sandnes, Frode Eika | - |
Autor(es): dc.creator | Medola, Fausto Orsi | - |
Autor(es): dc.creator | Berg, Arild | - |
Autor(es): dc.creator | Rodrigues, Osmar Vicente | - |
Autor(es): dc.creator | Mirtaheri, Peyman | - |
Autor(es): dc.creator | Gjøvaag, Terje | - |
Data de aceite: dc.date.accessioned | 2025-08-21T23:17:17Z | - |
Data de disponibilização: dc.date.available | 2025-08-21T23:17:17Z | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2022-04-29 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2022-04-29 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2017-01-01 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | http://hdl.handle.net/11449/228507 | - |
Fonte: dc.identifier.uri | http://educapes.capes.gov.br/handle/11449/228507 | - |
Descrição: dc.description | This paper describes the roadmap for a long term strategic internationalization project involving two key higher education institutions in Norway and Brazil. The project involves six different yet related areas of knowledge, namely collaborative design, ergonomics, rehabilitation, human computer interaction and rapid prototyping. One of the global grand challenges includes how to ensure dignified and independent living for the increasingly aging population as the body functions decay naturally with age. The aims are to generate new knowledge and produce highly skilled graduates that are able to work efficiently in multidisciplinary teams to support and orient solutions to real problems related to independent living for the population in general and assistive devices for people with disabilities in particular. The theoretical framework is based on pedagogical ideas on social learning and Hofstede’s cultural analysis. The research design of the project involves case studies of real-world problems and practices where students are linked with a rehabilitation centre. To reach the goals new courses at both bachelor and master levels are developed, joint workshops are held, high volume student and teacher exchanges are conducted as well as student and teacher internships. This paper describes the project and discusses how cultural differences are likely to affect the collaboration. | - |
Descrição: dc.description | Department of Computer Science Faculty of Technology Art and Design Oslo and Akershus University College of Applied Sciences | - |
Descrição: dc.description | Department of Design São Paulo State University | - |
Descrição: dc.description | Department of Product Design Faculty of Technology Art and Design Oslo and Akershus University College of Applied Sciences | - |
Descrição: dc.description | Department of Mechanical Electronics and Chemical Engineering Faculty of Technology Art and Design Oslo and Akershus University College of Applied Sciences | - |
Descrição: dc.description | Department of Occupational Therapy Prosthetics and Orthotics Faculty of Health Sciences Art and Design Oslo and Akershus University College of Applied Sciences | - |
Descrição: dc.description | Department of Design São Paulo State University | - |
Formato: dc.format | 242-247 | - |
Idioma: dc.language | en | - |
Relação: dc.relation | Proceedings of the 19th International Conference on Engineering and Product Design Education: Building Community: Design Education for a Sustainable Future, E and PDE 2017 | - |
???dc.source???: dc.source | Scopus | - |
Palavras-chave: dc.subject | 3D-printing | - |
Palavras-chave: dc.subject | Assistive technologies | - |
Palavras-chave: dc.subject | Biomedical engineering | - |
Palavras-chave: dc.subject | Cultural differences | - |
Palavras-chave: dc.subject | Independent living | - |
Palavras-chave: dc.subject | Internationalization | - |
Palavras-chave: dc.subject | Universal design | - |
Título: dc.title | Solving grand challenges together: A Brazil-Norway approach to teaching collaborative design and prototyping of assistive technologies and products for independent living | - |
Tipo de arquivo: dc.type | aula digital | - |
Aparece nas coleções: | Repositório Institucional - Unesp |
O Portal eduCAPES é oferecido ao usuário, condicionado à aceitação dos termos, condições e avisos contidos aqui e sem modificações. A CAPES poderá modificar o conteúdo ou formato deste site ou acabar com a sua operação ou suas ferramentas a seu critério único e sem aviso prévio. Ao acessar este portal, você, usuário pessoa física ou jurídica, se declara compreender e aceitar as condições aqui estabelecidas, da seguinte forma: