Atenção:
O eduCAPES é um repositório de objetos educacionais, não sendo responsável por materiais de terceiros submetidos na plataforma. O usuário assume ampla e total responsabilidade quanto à originalidade, à titularidade e ao conteúdo, citações de obras consultadas, referências e outros elementos que fazem parte do material que deseja submeter. Recomendamos que se reporte diretamente ao(s) autor(es), indicando qual parte do material foi considerada imprópria (cite página e parágrafo) e justificando sua denúncia.
Caso seja o autor original de algum material publicado indevidamente ou sem autorização, será necessário que se identifique informando nome completo, CPF e data de nascimento. Caso possua uma decisão judicial para retirada do material, solicitamos que informe o link de acesso ao documento, bem como quaisquer dados necessários ao acesso, no campo abaixo.
Todas as denúncias são sigilosas e sua identidade será preservada. Os campos nome e e-mail são de preenchimento opcional. Porém, ao deixar de informar seu e-mail, um possível retorno será inviabilizado e/ou sua denúncia poderá ser desconsiderada no caso de necessitar de informações complementares.
Metadados | Descrição | Idioma |
---|---|---|
Autor(es): dc.contributor | Universidade de São Paulo (USP) | - |
Autor(es): dc.contributor | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
Autor(es): dc.creator | Veasey, Elizabeth A. | - |
Autor(es): dc.creator | Bressan, Eduardo A. | - |
Autor(es): dc.creator | Siqueira, Marcos V. B. M. | - |
Autor(es): dc.creator | Borges, Aline | - |
Autor(es): dc.creator | Queiroz-Silva, Jurema R. | - |
Autor(es): dc.creator | Pereira, Kayo J.C. | - |
Autor(es): dc.creator | Recchia, Gustavo H. | - |
Autor(es): dc.creator | Ming, Lin Chau | - |
Data de aceite: dc.date.accessioned | 2025-08-21T22:22:58Z | - |
Data de disponibilização: dc.date.available | 2025-08-21T22:22:58Z | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2022-04-29 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2022-04-29 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2012-01-01 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | http://dx.doi.org/10.1017/CBO9781139019514.020 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | http://hdl.handle.net/11449/227369 | - |
Fonte: dc.identifier.uri | http://educapes.capes.gov.br/handle/11449/227369 | - |
Descrição: dc.description | Swidden or slash and burn agriculture begins in prehistory and has been modified by humans with the addition of various components through its evolution (Martins 2001). In pre-Columbian times, only some indigenous people of the Americas became involved in agriculture. In North America, the Atlantic tribes reached this stage. All the Central American tribes cultivated the soil, whereas in South America the traditional swidden field is an inheritance from the Indians, who used fire to burn the woods and subsequently prepare fields for cultivation for three consecutive years (Oliveira et al. 1994). As productivity declines owing to depletion of soil nutrients, the area is abandoned, leading the way for ecological succession. Once abandoned, fields are allowed to return to a more natural state as native plant and tree species reclaim the field. As a result, over a period of time soil nutrient levels can return to pre-disturbance levels, although the resulting ecosystems often retain a preponderance of plant species used by humans. While recovering, abandoned fields (also known as “swiddens”) are typically used by humans as a source of fruits, nuts, fibers, medicinal plants, and game. Once ecosystem recovery is sufficiently advanced, the field may be used again for cultivation (Cornell and Miller 2007). This agriculture model, which uses low energy input and intense family labor, is practiced in different regions of the world, such as the cultivation of rice fields in Asia and the itinerant cropping systems in Africa (Martins 2001, Altieri 2002). In Brazilian swidden agriculture, the generation and amplification of crop species diversity by farmers has caught the attention of many researchers, as it is related to a complex system of shifting cultivation, manipulation of wild species by transplanting, harvesting of wild species, attraction of game by increasing the density of fruit trees, and a particular spatial arrangement of the plants in the fields. This allows inter- and intraspecific hybridization to occur, which is a key mechanism for the amplification of genetic variability (Martins 1994, 2001). Therefore, the traditional communities are responsible for the maintenance and increase in species biodiversity cultivated and managed by these farmers (Hanazaki et al. 1996). Traditional swidden fields are destined towards subsistence food production, where associated cropping is a constant practice. | - |
Descrição: dc.description | Genetics Department, Luiz de Queiroz College of Agriculture, São Paulo University | - |
Descrição: dc.description | Agriculture Nuclear Energy Center, São Paulo University | - |
Descrição: dc.description | Horticulture Sector, Agronomical Sciences College, São Paulo State University | - |
Descrição: dc.description | Horticulture Sector, Agronomical Sciences College, São Paulo State University | - |
Formato: dc.format | 344-360 | - |
Idioma: dc.language | en | - |
Relação: dc.relation | Biodiversity in Agriculture: Domestication, Evolution, and Sustainability | - |
???dc.source???: dc.source | Scopus | - |
Título: dc.title | Genetic characterization of cassava (Manihot esculenta Crantz) and Yam (Dioscorea trifida L.) landraces in Swidden agriculture systems in Brazil | - |
Tipo de arquivo: dc.type | livro digital | - |
Aparece nas coleções: | Repositório Institucional - Unesp |
O Portal eduCAPES é oferecido ao usuário, condicionado à aceitação dos termos, condições e avisos contidos aqui e sem modificações. A CAPES poderá modificar o conteúdo ou formato deste site ou acabar com a sua operação ou suas ferramentas a seu critério único e sem aviso prévio. Ao acessar este portal, você, usuário pessoa física ou jurídica, se declara compreender e aceitar as condições aqui estabelecidas, da seguinte forma: