Psychoactive drug advertising: Content analysis

Registro completo de metadados
MetadadosDescriçãoIdioma
Autor(es): dc.contributorUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)-
Autor(es): dc.contributorUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
Autor(es): dc.creatorMastroianni, Patrícia C.-
Autor(es): dc.creatorVaz, Amanda Cristina R.-
Autor(es): dc.creatorNoto, Ana Regina-
Autor(es): dc.creatorGalduróz, José Carlos F.-
Data de aceite: dc.date.accessioned2025-08-21T20:07:03Z-
Data de disponibilização: dc.date.available2025-08-21T20:07:03Z-
Data de envio: dc.date.issued2022-04-28-
Data de envio: dc.date.issued2022-04-28-
Data de envio: dc.date.issued2008-01-01-
Fonte completa do material: dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.1590/s0034-89102008000500025-
Fonte completa do material: dc.identifierhttp://hdl.handle.net/11449/225314-
Fonte: dc.identifier.urihttp://educapes.capes.gov.br/handle/11449/225314-
Descrição: dc.descriptionThe goal of this study was to describe the human figures portrayed in psychoactive drug advertising in terms of gender, age, ethnic group, and social context. Content analysis for 86 new pieces of printed advertisements released in 2005 was carried out. Fisher exact test was used to analyze the association between categories. There was a preponderance of women (62.8%) who were four times more present in advertisements for antidepressants and anxyolitics than men. Most of the people shown were Caucasian (98.8%) young adults (72%). These people were pictured in leisure activities (46.5%), at home (29%), or in contact with nature (16.2%). The message conveyed was that the drugs treat routinely felt subjective symptoms of discomfort, inducing in an irrational appeal that may affect drug prescription.-
Descrição: dc.descriptionPrograma de Pós-Gradua̧tiao Escola Paulista de Medicina Universidade Federal de São Paulo (Unifesp), São Paulo, SP-
Descrição: dc.descriptionDepartamento de Fármacos e Medicamentos Faculdade de Ciências Farmacêuticas Universidade Estadual Paulista Júlio Mesquita (Unesp), Rodovia Araraquara - Jaú Km 1, 14801-902 Araraquara, SP-
Descrição: dc.descriptionCurso de Graduação em Farmácia Faculdade de Ciências Farmacêticas Unesp, Araraquara, SP-
Descrição: dc.descriptionDepartamento de Psicobiologia Unifesp, São Paulo, SP-
Descrição: dc.descriptionDepartamento de Fármacos e Medicamentos Faculdade de Ciências Farmacêuticas Universidade Estadual Paulista Júlio Mesquita (Unesp), Rodovia Araraquara - Jaú Km 1, 14801-902 Araraquara, SP-
Descrição: dc.descriptionCurso de Graduação em Farmácia Faculdade de Ciências Farmacêticas Unesp, Araraquara, SP-
Formato: dc.format968-971-
Idioma: dc.languageen-
Idioma: dc.languagept_BR-
Relação: dc.relationRevista de Saude Publica-
???dc.source???: dc.sourceScopus-
Palavras-chave: dc.subjectDrug publicity-
Palavras-chave: dc.subjectGender and health-
Palavras-chave: dc.subjectHealth knowledge, attitudes, practice-
Palavras-chave: dc.subjectPropaganda-
Palavras-chave: dc.subjectPsychotropic drugs-
Título: dc.titlePsychoactive drug advertising: Content analysis-
Título: dc.titleAnálise do conteúdo de propagandas de medicamentos psicoativos-
Tipo de arquivo: dc.typelivro digital-
Aparece nas coleções:Repositório Institucional - Unesp

Não existem arquivos associados a este item.