Study on the Tribological Behavior of Wear and Friction Coefficient on AISI M35 High-Speed Steel with and without DLC Coating

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MetadadosDescriçãoIdioma
Autor(es): dc.contributorPontifícia Universidade Católica de Minas Gerais-
Autor(es): dc.contributorPrograma de Pós-graduação em Engenharia de Materiais-
Autor(es): dc.contributorPrograma de Pós-graduação em Engenharia de Mecânica-
Autor(es): dc.contributorFiat Chrysler Automobiles-
Autor(es): dc.contributorUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
Autor(es): dc.creatorMartins, Paulo Sérgio-
Autor(es): dc.creatorCarneiro, José Rubens Gonçalves-
Autor(es): dc.creatorBa, Elhadji Cheikh Talibouya-
Autor(es): dc.creatorVieira, Vitor Ferreira-
Autor(es): dc.creatorAmaral, Diego Boaventura-
Autor(es): dc.creatorda Cruz, Nilson Cristino-
Data de aceite: dc.date.accessioned2025-08-21T15:25:47Z-
Data de disponibilização: dc.date.available2025-08-21T15:25:47Z-
Data de envio: dc.date.issued2022-04-28-
Data de envio: dc.date.issued2022-04-28-
Data de envio: dc.date.issued2021-12-31-
Fonte completa do material: dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.1590/1980-5373-MR-2020-0577-
Fonte completa do material: dc.identifierhttp://hdl.handle.net/11449/223107-
Fonte: dc.identifier.urihttp://educapes.capes.gov.br/handle/11449/223107-
Descrição: dc.descriptionTo improve the wear resistance of cutting tools made of high-speed steel, the Diamond-Like Carbon (DLC) coating appears as a promising alternative. There are several methods to assess wear, however, it is a challenge for manufacturing engineering to work with thin films, due to the uncertainty in the boundary of the substrate and the coating. Based on this concern, this study proposed the evaluation of the tribological behavior of the DLC coating deposited on AISI M35 steel, seeking to predict its behavior in machining conditions based on characterizations, nano-indentation, micro-abrasion and ball-on-disc test. Results showed that the DLC coating produced for this study consists mainly of sp2 hybridizations. The results of the nano-indentation showed that DLC coating may have a better wear resistance when compared to high-speed steel, and the nano-hardness and Young’s modulus do not necessarily obey a positive correlation. Compared to high-speed steel, DLC provided reductions of 71% and 69% without micro-abrasive wear and without friction coefficient during sliding, respectively.-
Descrição: dc.descriptionPontifícia Universidade Católica de Minas Gerais Departamento de Engenharia Mecânica, Rua Dom José Gaspar 500, Bairro Coração Eucarístico, MG-
Descrição: dc.descriptionCentro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerias Programa de Pós-graduação em Engenharia de Materiais, Av. Amazonas 5253, Nova Suiça, MG-
Descrição: dc.descriptionCentro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais Programa de Pós-graduação em Engenharia de Mecânica, Av. Amazonas 7675, Nova Gameleira, MG-
Descrição: dc.descriptionFiat Chrysler Automobiles Departamento de Engenharia de Manufatura, Av. do Contorno da Fiat, 3455, MG-
Descrição: dc.descriptionUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Departamento de Automação e Engenharia de Controle, Av. 3 de Março, 511, SP-
Descrição: dc.descriptionUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Departamento de Automação e Engenharia de Controle, Av. 3 de Março, 511, SP-
Idioma: dc.languageen-
Relação: dc.relationMaterials Research-
???dc.source???: dc.sourceScopus-
Palavras-chave: dc.subjectAbrasive wear-
Palavras-chave: dc.subjectAISI M35-
Palavras-chave: dc.subjectDLC-
Palavras-chave: dc.subjectFriction coefficient-
Palavras-chave: dc.subjectHigh-speed steel-
Palavras-chave: dc.subjectThin films-
Palavras-chave: dc.subjectTribological surface-
Título: dc.titleStudy on the Tribological Behavior of Wear and Friction Coefficient on AISI M35 High-Speed Steel with and without DLC Coating-
Tipo de arquivo: dc.typelivro digital-
Aparece nas coleções:Repositório Institucional - Unesp

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