Atenção:
O eduCAPES é um repositório de objetos educacionais, não sendo responsável por materiais de terceiros submetidos na plataforma. O usuário assume ampla e total responsabilidade quanto à originalidade, à titularidade e ao conteúdo, citações de obras consultadas, referências e outros elementos que fazem parte do material que deseja submeter. Recomendamos que se reporte diretamente ao(s) autor(es), indicando qual parte do material foi considerada imprópria (cite página e parágrafo) e justificando sua denúncia.
Caso seja o autor original de algum material publicado indevidamente ou sem autorização, será necessário que se identifique informando nome completo, CPF e data de nascimento. Caso possua uma decisão judicial para retirada do material, solicitamos que informe o link de acesso ao documento, bem como quaisquer dados necessários ao acesso, no campo abaixo.
Todas as denúncias são sigilosas e sua identidade será preservada. Os campos nome e e-mail são de preenchimento opcional. Porém, ao deixar de informar seu e-mail, um possível retorno será inviabilizado e/ou sua denúncia poderá ser desconsiderada no caso de necessitar de informações complementares.
Metadados | Descrição | Idioma |
---|---|---|
Autor(es): dc.contributor | Federal University of Santa Maria | - |
Autor(es): dc.contributor | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
Autor(es): dc.contributor | Universidade Federal de Sergipe (UFS) | - |
Autor(es): dc.creator | Pilecco, Rafaela Oliveira | - |
Autor(es): dc.creator | Dapieve, Kiara Serafini | - |
Autor(es): dc.creator | Aragonez, Gabriela Carrão | - |
Autor(es): dc.creator | Guilardi, Luís Felipe | - |
Autor(es): dc.creator | de Andrade, Guilherme Schmitt | - |
Autor(es): dc.creator | Moreira, Kelly Schneider | - |
Autor(es): dc.creator | Burgo, Thiago Augusto de Lima | - |
Autor(es): dc.creator | de Melo, Renata Marques | - |
Autor(es): dc.creator | Valandro, Luiz Felipe | - |
Autor(es): dc.creator | Rippe, Marília Pivetta | - |
Data de aceite: dc.date.accessioned | 2025-08-21T23:41:24Z | - |
Data de disponibilização: dc.date.available | 2025-08-21T23:41:24Z | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2022-04-28 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2022-04-28 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2022-03-01 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | http://dx.doi.org/10.1016/j.ijadhadh.2021.103068 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | http://hdl.handle.net/11449/222979 | - |
Fonte: dc.identifier.uri | http://educapes.capes.gov.br/handle/11449/222979 | - |
Descrição: dc.description | The aim of this study was to assess the resin microshear bond strength (μSBS) and the surface topography of lithium disilicate ceramic milled by CAD/CAM and to compare it with in-lab methods that simulate the topography of milled surfaces; thus, assessing the feasibility of those in-lab methods for in vitro microshear studies. The study was composed of 2 control groups (CAD/CAM group – discs were milled by a CAD/CAM system; POL – polished ceramics surface) and 4 testing groups (SiC – manual grinding simulation with #60 silicon carbide paper; WS – manual grinding with #60 wood-sandpaper; DB – grinding with a fine cylindrical diamond bur; MANDREL – grinding with a CAD/CAM bur coupled to a mandrel). After production, the ceramic samples were crystallized. Surface treatment with hydrofluoric acid (HF) and silane was performed on the bonding surface, then the starch matrices were filled by the resin cement and light-activated. The specimens (n= 45) were submitted to μSBS after 24 h of storage in water (37° C) and the failure pattern was analyzed. Topographic analysis, surface roughness, contact angle, and fractal dimension were performed. One-way ANOVA and Tukey's post-hoc tests were run for roughness, while Bonferroni’ post hoc was used for μSBS data. Fractal dimension data was qualitatively assessed. No difference was found in the μSBS between in-lab simulation methods and the milled group, while the polished group presented the lowest μSBS values. The CAD/CAM milled specimens presented the highest roughness values, while the POL the lowest ones. In regards to surface complexity, no difference was found among all simulated groups and the CAD/CAM group, with an exception for the POL group. All conditions presented an increase in surface complexity after HF etching. Therefore, the resin bond strength to lithium disilicate glass-ceramic is not influenced by the in-lab simulation method, meaning they are predictable approaches when evaluating the resin bonding to the tested ceramic; the surface polishing underestimates the bond results in ∼40%. | - |
Descrição: dc.description | Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) | - |
Descrição: dc.description | MSciD and PhD Graduate Programs in Oral Science – Prosthodontic Units Faculty of Odontology Federal University of Santa Maria | - |
Descrição: dc.description | Department of Dental Materials and Prosthodontics São Paulo State University (UNESP) – Institute of Science and Technology | - |
Descrição: dc.description | MSciD and PhD Graduate Programs in Physics Department of Physics Federal University of Santa Maria (UFSM) | - |
Descrição: dc.description | Department of Dental Materials and Prosthodontics São Paulo State University (UNESP) – Institute of Science and Technology | - |
Idioma: dc.language | en | - |
Relação: dc.relation | International Journal of Adhesion and Adhesives | - |
???dc.source???: dc.source | Scopus | - |
Palavras-chave: dc.subject | Atomic force microscopy | - |
Palavras-chave: dc.subject | Lithium disilicate | - |
Palavras-chave: dc.subject | Micro-shear | - |
Palavras-chave: dc.subject | Surface roughness/morphology | - |
Título: dc.title | Surface milled by CAD-CAM system Vs laboratorial methods to simulate the milled surface: Effect on the resin bond strength to lithium disilicate glass-ceramic | - |
Tipo de arquivo: dc.type | livro digital | - |
Aparece nas coleções: | Repositório Institucional - Unesp |
O Portal eduCAPES é oferecido ao usuário, condicionado à aceitação dos termos, condições e avisos contidos aqui e sem modificações. A CAPES poderá modificar o conteúdo ou formato deste site ou acabar com a sua operação ou suas ferramentas a seu critério único e sem aviso prévio. Ao acessar este portal, você, usuário pessoa física ou jurídica, se declara compreender e aceitar as condições aqui estabelecidas, da seguinte forma: