
Atenção:
O eduCAPES é um repositório de objetos educacionais, não sendo responsável por materiais de terceiros submetidos na plataforma. O usuário assume ampla e total responsabilidade quanto à originalidade, à titularidade e ao conteúdo, citações de obras consultadas, referências e outros elementos que fazem parte do material que deseja submeter. Recomendamos que se reporte diretamente ao(s) autor(es), indicando qual parte do material foi considerada imprópria (cite página e parágrafo) e justificando sua denúncia.
Caso seja o autor original de algum material publicado indevidamente ou sem autorização, será necessário que se identifique informando nome completo, CPF e data de nascimento. Caso possua uma decisão judicial para retirada do material, solicitamos que informe o link de acesso ao documento, bem como quaisquer dados necessários ao acesso, no campo abaixo.
Todas as denúncias são sigilosas e sua identidade será preservada. Os campos nome e e-mail são de preenchimento opcional. Porém, ao deixar de informar seu e-mail, um possível retorno será inviabilizado e/ou sua denúncia poderá ser desconsiderada no caso de necessitar de informações complementares.
| Metadados | Descrição | Idioma |
|---|---|---|
| Autor(es): dc.contributor | Federal Center for Technological Education Celso Suckow da Fonseca (CEFETRJ) | - |
| Autor(es): dc.contributor | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
| Autor(es): dc.contributor | Universidade Paulista | - |
| Autor(es): dc.contributor | Universidade de São Paulo (USP) | - |
| Autor(es): dc.contributor | Escola Superior de Design | - |
| Autor(es): dc.creator | Barbosa, Luís César Ferreira Motta | - |
| Autor(es): dc.creator | de Oliveira, Otávio José | - |
| Autor(es): dc.creator | Machado, Marcio Cardoso | - |
| Autor(es): dc.creator | Morais, Ana Clara Tomaz | - |
| Autor(es): dc.creator | Bozola, Patrícia Maria | - |
| Autor(es): dc.creator | Santos, Manuel Gilberto Freitas | - |
| Data de aceite: dc.date.accessioned | 2025-08-21T17:40:45Z | - |
| Data de disponibilização: dc.date.available | 2025-08-21T17:40:45Z | - |
| Data de envio: dc.date.issued | 2022-04-28 | - |
| Data de envio: dc.date.issued | 2022-04-28 | - |
| Data de envio: dc.date.issued | 2020-12-31 | - |
| Fonte completa do material: dc.identifier | http://dx.doi.org/10.1108/BIJ-07-2021-0382 | - |
| Fonte completa do material: dc.identifier | http://hdl.handle.net/11449/222913 | - |
| Fonte: dc.identifier.uri | http://educapes.capes.gov.br/handle/11449/222913 | - |
| Descrição: dc.description | Purpose: This study used a qualitative approach on five case studies in Brazilian industrial companies. The research used interviews, document analysis and on-site visits to collect and analyze data. The companies were selected based on the following criteria: operating in the industrial sector, updating their quality management system (QMS) process to ISO 9001: 2015 and agreeing to participate in this study. Design/methodology/approach: This article aims to investigate the strategies of industrial companies adopted for ISO-9001:2015 certification in light of the six major advances concerning the previous version. Thus, QMS of other organizations can incorporate identified lessons learned, whether certified or not. Findings: The main finding of the research is the systematization of a set of lessons learned in the experiences of implementing the six significant advances of ISO 9001 concerning the previous version by industrial companies in the State of São Paulo in Brazil. These lessons can and should be used by other organizations to improve their QMSs. Practical implications: The practices identified in this empirical research can serve as benchmarking to assist quality managers from other companies in QMS certification based on ISO 9001: 2015 or even those not certified but interested in updating their QMSs. Therefore, lessons learned can significantly minimize efforts to improve your projects, processes, products and services. These findings can also help industrial companies improve their production efficiency and effectiveness through quality improvement. Originality/value: The main novelty of the research is the consolidation of theoretical and practical analysis of the main changes in the latest version of the ISO 9001 standards. The efforts to fulfill those changes result in lessons learned. The “lessons learned” will form a new block of knowledge that will subsidize theoretical (new research) and practical (formulation of a new ISO 9001 standard and helps quality managers improve their systems). | - |
| Descrição: dc.description | Federal Center for Technological Education Celso Suckow da Fonseca (CEFETRJ) | - |
| Descrição: dc.description | Department of Production Sao Paulo State University | - |
| Descrição: dc.description | Programa de Mestrado em Administração Universidade Paulista | - |
| Descrição: dc.description | Pontifical Catholic University of São Paulo - PUC-SP | - |
| Descrição: dc.description | Escola Superior de Design, Polytechnic Cavado e Ave | - |
| Descrição: dc.description | Department of Production Sao Paulo State University | - |
| Idioma: dc.language | en | - |
| Relação: dc.relation | Benchmarking | - |
| ???dc.source???: dc.source | Scopus | - |
| Palavras-chave: dc.subject | Brazil | - |
| Palavras-chave: dc.subject | Industrial companies | - |
| Palavras-chave: dc.subject | ISO 9001:2015 | - |
| Palavras-chave: dc.subject | Quality management systems | - |
| Título: dc.title | Lessons learned from quality management system ISO 9001:2015 certification: practices and barrier identification from Brazilian industrial companies | - |
| Tipo de arquivo: dc.type | livro digital | - |
| Aparece nas coleções: | Repositório Institucional - Unesp | |
O Portal eduCAPES é oferecido ao usuário, condicionado à aceitação dos termos, condições e avisos contidos aqui e sem modificações. A CAPES poderá modificar o conteúdo ou formato deste site ou acabar com a sua operação ou suas ferramentas a seu critério único e sem aviso prévio. Ao acessar este portal, você, usuário pessoa física ou jurídica, se declara compreender e aceitar as condições aqui estabelecidas, da seguinte forma: