Atenção:
O eduCAPES é um repositório de objetos educacionais, não sendo responsável por materiais de terceiros submetidos na plataforma. O usuário assume ampla e total responsabilidade quanto à originalidade, à titularidade e ao conteúdo, citações de obras consultadas, referências e outros elementos que fazem parte do material que deseja submeter. Recomendamos que se reporte diretamente ao(s) autor(es), indicando qual parte do material foi considerada imprópria (cite página e parágrafo) e justificando sua denúncia.
Caso seja o autor original de algum material publicado indevidamente ou sem autorização, será necessário que se identifique informando nome completo, CPF e data de nascimento. Caso possua uma decisão judicial para retirada do material, solicitamos que informe o link de acesso ao documento, bem como quaisquer dados necessários ao acesso, no campo abaixo.
Todas as denúncias são sigilosas e sua identidade será preservada. Os campos nome e e-mail são de preenchimento opcional. Porém, ao deixar de informar seu e-mail, um possível retorno será inviabilizado e/ou sua denúncia poderá ser desconsiderada no caso de necessitar de informações complementares.
Metadados | Descrição | Idioma |
---|---|---|
Autor(es): dc.contributor | Politecnico di Torino | - |
Autor(es): dc.contributor | Dental School | - |
Autor(es): dc.contributor | University of Bologna | - |
Autor(es): dc.contributor | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
Autor(es): dc.creator | Serino, Gianpaolo | - |
Autor(es): dc.creator | Comba, Allegra | - |
Autor(es): dc.creator | Baldi, Andrea | - |
Autor(es): dc.creator | Carossa, Massimo | - |
Autor(es): dc.creator | Baldissara, Paolo | - |
Autor(es): dc.creator | Bignardi, Cristina | - |
Autor(es): dc.creator | Audenino, Alberto | - |
Autor(es): dc.creator | Torres, Carlos Gomes Rocha | - |
Autor(es): dc.creator | Scotti, Nicola | - |
Data de aceite: dc.date.accessioned | 2025-08-21T20:53:25Z | - |
Data de disponibilização: dc.date.available | 2025-08-21T20:53:25Z | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2022-04-28 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2022-04-28 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2021-12-31 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | http://dx.doi.org/10.1016/j.jmbbm.2021.104886 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | http://hdl.handle.net/11449/222723 | - |
Fonte: dc.identifier.uri | http://educapes.capes.gov.br/handle/11449/222723 | - |
Descrição: dc.description | Objective: To evaluate the effects of curing time, post-space region and cyclic fatigue on the micromechanical properties of a fiber-post luting cement. The null hypotheses were that (1) curing time, (2) fatigue and (3) post-space region does not affect the nanoindentation modulus and hardness of the dual-curing cement. Materials and methods: 48 premolars were endodontically treated and a class I cavity and 8 mm deep post space was prepared. Fiber posts were luted with a universal, dualized adhesive system and a dual-curing cement following manufacturer's instructions. Specimens were divided into three groups (16 specimens for each group) according to light-curing time (no light-curing, 20 s light-curing and 120 s light-curing), which was performed with a LED lamp at 1000 mW/cm 2. The coronal part of the cavity was restored using a nano-filled resin composite. After 24 h, 8 specimens for each group were randomly extract in order to undergo to fatigue test in wet condition through a chewing simulator, while the other specimens were kept in distilled water as benchmark. All the restored teeth were then sectioned in 1 mm thick slices perpendicularly to the fiber post axis. Specimen slices were classified in coronal and apical to be tested through a nanoindenter. Data were analyzed through Kruskal-Wallis test with a significance level of 1%, in order to evaluate the influence of treatments (i.e., curing time and cyclic loading) on the micromechanical properties of the tested luting cement. Results: Both fatigue and curing time significantly influenced nanoindentation modulus and hardness of dual-curing cement (p < 0.01). No significant differences were reported for post space region. A significant interaction was found among the analyzed factors (p < 0.01). Significance: 120 s light-curing time is recommended in order to achieve optimal mechanical proprieties, independently from post space region and cyclic fatigue. As matter of fact, 120 s light-curing allowed to prevent strain hardening induced by the fatigue simulation. | - |
Descrição: dc.description | Department of Mechanical and Aerospace Engineering Politecnico di Torino | - |
Descrição: dc.description | Polito BIO Med Lab Politecnico di Torino | - |
Descrição: dc.description | Department of Surgical Sciences Dental School | - |
Descrição: dc.description | Department of Biomedical and Neuromotor Sciences University of Bologna | - |
Descrição: dc.description | Department of Restorative Dentistry Sao Paulo State University – UNESP | - |
Descrição: dc.description | Department of Restorative Dentistry Sao Paulo State University – UNESP | - |
Idioma: dc.language | en | - |
Relação: dc.relation | Journal of the Mechanical Behavior of Biomedical Materials | - |
???dc.source???: dc.source | Scopus | - |
Palavras-chave: dc.subject | Dual-curing cement | - |
Palavras-chave: dc.subject | Fatigue | - |
Palavras-chave: dc.subject | Fiber-post | - |
Palavras-chave: dc.subject | Mechanical properties | - |
Palavras-chave: dc.subject | Nanoindentation | - |
Título: dc.title | Could light-curing time, post-space region and cyclic fatigue affect the nanomechanical behavior of a dual-curing cement for fiber post luting? | - |
Tipo de arquivo: dc.type | livro digital | - |
Aparece nas coleções: | Repositório Institucional - Unesp |
O Portal eduCAPES é oferecido ao usuário, condicionado à aceitação dos termos, condições e avisos contidos aqui e sem modificações. A CAPES poderá modificar o conteúdo ou formato deste site ou acabar com a sua operação ou suas ferramentas a seu critério único e sem aviso prévio. Ao acessar este portal, você, usuário pessoa física ou jurídica, se declara compreender e aceitar as condições aqui estabelecidas, da seguinte forma: