Professional perspectives on multimodal communication in the development of the subject with deafblindness

Registro completo de metadados
MetadadosDescriçãoIdioma
Autor(es): dc.contributorUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
Autor(es): dc.contributorUniversitário de Adamantina (UNIFAI)-
Autor(es): dc.contributorUniversidade Federal de Minas Gerais (UFMG)-
Autor(es): dc.creatorDa Mata, Simara Pereira [UNESP]-
Autor(es): dc.creatorSoriano, Karen Regiane [UNESP]-
Autor(es): dc.creatorDe Oliveira, Jáima Pinheiro [UNESP]-
Data de aceite: dc.date.accessioned2022-08-04T22:11:32Z-
Data de disponibilização: dc.date.available2022-08-04T22:11:32Z-
Data de envio: dc.date.issued2022-04-28-
Data de envio: dc.date.issued2022-04-28-
Data de envio: dc.date.issued2020-12-31-
Fonte completa do material: dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.1590/1980-54702021v27e0003-
Fonte completa do material: dc.identifierhttp://hdl.handle.net/11449/222141-
Fonte: dc.identifier.urihttp://educapes.capes.gov.br/handle/11449/222141-
Descrição: dc.descriptionCommunication is the basis for any person’s teaching and learning process. For the deafblind subject, especially of the congenital nature, it is a permanent challenge that demands of the professionals a specific knowledge, adequate and well-founded performance. Thus, this study aimed to identify, from the perspective of professionals who worked with a subject with congenital deafblindness, aspects of use of the remaining pathways, simultaneous or isolated, for the establishment of communication. For that, based on the principles of a qualitative descriptive research, the semi-structured interview procedure was used as data collection. The interviews were transcribed in full and treated from their content to obtain subthemes that were later grouped and converted into categories. Specifically for this analysis, the category presented was the Multimodal Communication. Data analysis allowed to identify the professionals’ perspectives regarding the use of simultaneous or isolated remnant pathways, in order to favor the establishment of a communication. In general, it was observed that the participants’ perspectives were related to the combination of ways of anticipating activities and/or actions through the use of different sensory pathways, with a predominance of gustatory and olfactory senses, while proprioceptive and kinesthetic were described in a smaller proportion.-
Descrição: dc.descriptionDoutoranda em Educação Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP)-
Descrição: dc.descriptionDepartamento de Educação Especial da UNESP-
Descrição: dc.descriptionUniversitário de Adamantina (UNIFAI)-
Descrição: dc.descriptionDepartamento de Administração Escolar da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)-
Descrição: dc.descriptionUniversidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP)-
Descrição: dc.descriptionDoutoranda em Educação Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP)-
Descrição: dc.descriptionDepartamento de Educação Especial da UNESP-
Descrição: dc.descriptionUniversidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP)-
Formato: dc.format777-792-
Idioma: dc.languagept_BR-
Relação: dc.relationRevista Brasileira de Educacao Especial-
???dc.source???: dc.sourceScopus-
Palavras-chave: dc.subjectEducational Inclusion-
Palavras-chave: dc.subjectSensorial communication-
Palavras-chave: dc.subjectSpecial Education-
Título: dc.titleProfessional perspectives on multimodal communication in the development of the subject with deafblindness-
Título: dc.titlePerspectivas de profissionais sobre a comunicação multimodal no desenvolvimento de um sujeito com surdocegueira-
Tipo de arquivo: dc.typelivro digital-
Aparece nas coleções:Repositório Institucional - Unesp

Não existem arquivos associados a este item.