Atenção: Todas as denúncias são sigilosas e sua identidade será preservada.
Os campos nome e e-mail são de preenchimento opcional
Metadados | Descrição | Idioma |
---|---|---|
Autor(es): dc.contributor | Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) | - |
Autor(es): dc.contributor | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
Autor(es): dc.contributor | Doutor em Documentação Pela Universidade de Granada | - |
Autor(es): dc.creator | Alves, Ana Paula Menezes | - |
Autor(es): dc.creator | De Castro Silva Casarin, Helen [UNESP] | - |
Autor(es): dc.creator | Fernandéz-Molina, Juan-Carlos | - |
Data de aceite: dc.date.accessioned | 2022-08-04T22:05:36Z | - |
Data de disponibilização: dc.date.available | 2022-08-04T22:05:36Z | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2022-04-28 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2022-04-28 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2016-01-01 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | http://hdl.handle.net/11449/220637 | - |
Fonte: dc.identifier.uri | http://educapes.capes.gov.br/handle/11449/220637 | - |
Descrição: dc.description | We address the issue academic plagiarism prevention from a discussion that brings together the ethical use of information in scientific production, the development of the information literacy and the actions taken by university libraries to prevent and fight against the problem. We employed a search for information contained in the institutional websites of libraries to identify actions taken for guidance and/or the fight against academic plagiarism. We evaluated the websites of 10 Brazilian public universities best classified at the Ranking Universitário da Folha (RUF) of 2014. The search was systematized through a type of leveling developed by the researchers, which allowed to indicate the quantity, quality and type of information that is displayed at the libraries evaluated websites. As a result, we observed that there is still little information that depicts actions regarding information literacy, plagiarism and ethical aspects within academic libraries. The data gathered portray that more than a half of the units have only basic information such as research techniques, addressing only part of the concept of information literacy; almost all libraries, with rare exceptions, do not mention information regarding the ethical use of information and plagiarism, respectively. The type of information presented regards the mentioning of cop. law, reprography, plagiarism detection software and/or punitive action and not effective actions to educate the individuals for the ethical use of information and for combating plagiarism. | - |
Descrição: dc.description | Tecnologia e Sociedade Pela Universidade Federal de São Carlos | - |
Descrição: dc.description | Livre-docente Pela Universidade Estadual Paulista | - |
Descrição: dc.description | Doutor em Documentação Pela Universidade de Granada | - |
Descrição: dc.description | Livre-docente Pela Universidade Estadual Paulista | - |
Formato: dc.format | 115-130 | - |
Idioma: dc.language | pt_BR | - |
Relação: dc.relation | Informacao e Sociedade | - |
???dc.source???: dc.source | Scopus | - |
Palavras-chave: dc.subject | Academic honesty | - |
Palavras-chave: dc.subject | Academic Plagiarism | - |
Palavras-chave: dc.subject | Ethical aspects | - |
Palavras-chave: dc.subject | Information literacy | - |
Título: dc.title | USO Ético Da Informação E Combate Ao Plágio: Olhares para as bibliotecas universitárias brasileiras | - |
Título: dc.title | Ethical use of information and fight against plagiarism: Looking into brazilian university libraries | - |
Tipo de arquivo: dc.type | livro digital | - |
Aparece nas coleções: | Repositório Institucional - Unesp |
O Portal eduCAPES é oferecido ao usuário, condicionado à aceitação dos termos, condições e avisos contidos aqui e sem modificações. A CAPES poderá modificar o conteúdo ou formato deste site ou acabar com a sua operação ou suas ferramentas a seu critério único e sem aviso prévio. Ao acessar este portal, você, usuário pessoa física ou jurídica, se declara compreender e aceitar as condições aqui estabelecidas, da seguinte forma: