Das Representações Numéricas Inatas à Matemática Culturalmente Construída

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MetadadosDescriçãoIdioma
Autor(es): dc.contributorUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
Autor(es): dc.contributorUniversidade Federal de São Carlos (UFSCar)-
Autor(es): dc.contributorInstituto Nacional de Ciência e Tecnologia Sobre Comportamento, Cognição e Ensino-
Autor(es): dc.creatorAndrade, Paulo Estêvão-
Autor(es): dc.creatorDo Prado, Paulo Sérgio Teixeira [UNESP]-
Autor(es): dc.creatorDos Santos Carmo, João-
Data de aceite: dc.date.accessioned2022-08-04T22:04:42Z-
Data de disponibilização: dc.date.available2022-08-04T22:04:42Z-
Data de envio: dc.date.issued2022-04-28-
Data de envio: dc.date.issued2022-04-28-
Data de envio: dc.date.issued2015-01-01-
Fonte completa do material: dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.9788/TP2015.1-15-
Fonte completa do material: dc.identifierhttp://hdl.handle.net/11449/220374-
Fonte: dc.identifier.urihttp://educapes.capes.gov.br/handle/11449/220374-
Descrição: dc.descriptionData from recent research in cognitive psychology, neuropsychology and cognitive neuroscience has allowed a growing consensus that the numerical representations in adults and the culturally constructed mathematical thinking depend on the interaction between the so-called number sense, observed in human babies and in other animal species, and the language. In research with babies, the technique of preferential looking has allowed the discovery of sophisticated skills in early ages, among them those of addiction and subtraction. The neuropsychology presents cases of lesions in areas of the brain that cause damage to specific skills, with preservation of others. And cognitive neuroscience, by means of neuroimaging features modern, has allowed the precise location of brain areas responsible for numeric processing. All these contributions shed light on the nature of numerical cognition underlying mathematics. Data produced by those areas are presented and discussed research, as well as its implications for the classical theory of cognitive development and the concept of number in particular. It discusses also the vision arising on the relationship between biology and culture, which will be seen no more as dichotomous way but as a continuation of each other, as well as pedagogical implications and on the training of educators.-
Descrição: dc.descriptionDepartamento de Estudos Pedagógicos do Ensino Fundamental do Colégio Criativo, Rua das Safiras, 45-
Descrição: dc.descriptionDepartamento de Psicologia da Educação, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho-
Descrição: dc.descriptionDepartamento de Psicologia, Universidade Federal de São Carlos-
Descrição: dc.descriptionInstituto Nacional de Ciência e Tecnologia Sobre Comportamento, Cognição e Ensino-
Descrição: dc.descriptionDepartamento de Psicologia da Educação, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho-
Formato: dc.format225-242-
Idioma: dc.languagept_BR-
Relação: dc.relationTemas em Psicologia-
???dc.source???: dc.sourceScopus-
Palavras-chave: dc.subjectMathematical thought-
Palavras-chave: dc.subjectNumber sense-
Palavras-chave: dc.subjectNumeric representation-
Palavras-chave: dc.subjectNumerical cognition models-
Título: dc.titleDas Representações Numéricas Inatas à Matemática Culturalmente Construída-
Título: dc.titleFrom innate numerical representations to culturally constructed mathematics-
Tipo de arquivo: dc.typelivro digital-
Aparece nas coleções:Repositório Institucional - Unesp

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