The effects of slow breathing exercise on heart rate dynamics and cardiorespiratory coherence in preschool children: A prospective clinical study

Registro completo de metadados
MetadadosDescriçãoIdioma
Autor(es): dc.contributorUniversidade Estadual Paulista (Unesp)-
Autor(es): dc.contributorFAMERP-
Autor(es): dc.contributorUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)-
Autor(es): dc.creatorCruz, Marina Zuanazzi [UNESP]-
Autor(es): dc.creatorde Godoy, Moacir Fernandes-
Autor(es): dc.creatorValenti, Vitor E. [UNESP]-
Autor(es): dc.creatorPereira, Alfredo [UNESP]-
Autor(es): dc.creatorCardoso, Roberto Antonio Dias-
Data de aceite: dc.date.accessioned2022-02-22T00:31:48Z-
Data de disponibilização: dc.date.available2022-02-22T00:31:48Z-
Data de envio: dc.date.issued2020-12-11-
Data de envio: dc.date.issued2020-12-11-
Data de envio: dc.date.issued2020-07-01-
Fonte completa do material: dc.identifierhttp://hdl.handle.net/11449/200823-
Fonte: dc.identifier.urihttp://educapes.capes.gov.br/handle/11449/200823-
Descrição: dc.descriptionBackground • Slow breathing has been used to improve psychophysiological regulation due to positive action on the autonomic nervous system. Primary Study Objective • We evaluated the effects of slow breathing on heart rate autonomic control in preschool-aged children. Methods/Design • Prospective clinical study. Setting • Campinas, Brazil. Participants • We included 42 children in the experimental group (age 5.7 ± 0.3) and 33 children in the control group (age 6.2 ± 0.3). Intervention • Children received a daily training of eight weeks duration for practicing a slow breathing technique. Primary Outcome Measures • We analyzed heart rate variability (HRV) and cardiorespiratory coherence at rest under spontaneous breathing and during respiratory sinus arrhythmia (RSA) at the end of the 1st, 4th, and 8th weeks of training. Results • The percentage of high coherence ratio increased (P <.0001), HRV reduced (SDNN, P =.0066; RMSSD, P =.0015; pNN50, P <;.0001; SD1, P =.0015; SD2, P =.0166) and the complexity of HRV increased (ApEn, P =.0004; MSE area, P <.0001; DFAαl, P =.0001; ShanEnt, P =.0106; Lmean, P =.0066) during RSA compared to spontaneous breathing after slow breathing training period. Conclusion • Slow breathing training exercise induced increased cardiorespiratory coherence and increased nonlinear behavior of heart rate dynamics suggesting improvements in health status. Increased cardiorespiratory coherence reinforces the importance of including respiratory exercises in strategies that aim to promote physical health and self-regulation skills in educational settings.-
Descrição: dc.descriptionCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)-
Descrição: dc.descriptionConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)-
Descrição: dc.descriptionFaculdade de Medicina de Botucatu Universidade Estadual Paulista UNESP-
Descrição: dc.descriptionDepartamento de Cardiologia e Cirurgia Cardiovascular Faculdade de Medicina de São José do Rio Preto FAMERP-
Descrição: dc.descriptionFaculdade de Ciências e Tecnologia Universidade Estadual Paulista UNESP-
Descrição: dc.descriptionDepartamento de Educação Instituto de Biociências de Botucatu Universidade Estadual Paulista UNESP-
Descrição: dc.descriptionNúcleo de Medicina e Práticas Integrativas-Numepi/ Proex Universidade Federal de São Paulo UNIFESP-
Descrição: dc.descriptionFaculdade de Medicina de Botucatu Universidade Estadual Paulista UNESP-
Descrição: dc.descriptionFaculdade de Ciências e Tecnologia Universidade Estadual Paulista UNESP-
Descrição: dc.descriptionDepartamento de Educação Instituto de Biociências de Botucatu Universidade Estadual Paulista UNESP-
Formato: dc.format14-21-
Idioma: dc.languageen-
Relação: dc.relationAlternative Therapies in Health and Medicine-
???dc.source???: dc.sourceScopus-
Título: dc.titleThe effects of slow breathing exercise on heart rate dynamics and cardiorespiratory coherence in preschool children: A prospective clinical study-
Tipo de arquivo: dc.typelivro digital-
Aparece nas coleções:Repositório Institucional - Unesp

Não existem arquivos associados a este item.