Atenção:
O eduCAPES é um repositório de objetos educacionais, não sendo responsável por materiais de terceiros submetidos na plataforma. O usuário assume ampla e total responsabilidade quanto à originalidade, à titularidade e ao conteúdo, citações de obras consultadas, referências e outros elementos que fazem parte do material que deseja submeter. Recomendamos que se reporte diretamente ao(s) autor(es), indicando qual parte do material foi considerada imprópria (cite página e parágrafo) e justificando sua denúncia.
Caso seja o autor original de algum material publicado indevidamente ou sem autorização, será necessário que se identifique informando nome completo, CPF e data de nascimento. Caso possua uma decisão judicial para retirada do material, solicitamos que informe o link de acesso ao documento, bem como quaisquer dados necessários ao acesso, no campo abaixo.
Todas as denúncias são sigilosas e sua identidade será preservada. Os campos nome e e-mail são de preenchimento opcional. Porém, ao deixar de informar seu e-mail, um possível retorno será inviabilizado e/ou sua denúncia poderá ser desconsiderada no caso de necessitar de informações complementares.
Metadados | Descrição | Idioma |
---|---|---|
Autor(es): dc.contributor | Salgado de Oliveira University | - |
Autor(es): dc.contributor | Universidade Estadual Paulista (Unesp) | - |
Autor(es): dc.contributor | Universidade Estadual de Londrina (UEL) | - |
Autor(es): dc.contributor | University of Rio de Janeiro State | - |
Autor(es): dc.creator | Lima, Amana M. | - |
Autor(es): dc.creator | Werneck, André O. [UNESP] | - |
Autor(es): dc.creator | Cyrino, Edilson | - |
Autor(es): dc.creator | Farinatti, Paulo | - |
Data de aceite: dc.date.accessioned | 2022-02-22T00:24:18Z | - |
Data de disponibilização: dc.date.available | 2022-02-22T00:24:18Z | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2020-12-11 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2020-12-11 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2019-12-26 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | http://dx.doi.org/10.1186/s12889-019-7716-y | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | http://hdl.handle.net/11449/198345 | - |
Fonte: dc.identifier.uri | http://educapes.capes.gov.br/handle/11449/198345 | - |
Descrição: dc.description | Background: Public health strategies to increase physical activity in low-income communities may reduce cardiovascular risk in these populations. This controlled trial compared the cardiovascular risk estimated by the Framingham Risk Score (FRS) over 12 months in formally active (FA), declared active (DA), and physically inactive (PI) patients attended by the 'Family Health Strategy' in low-income communities at Rio de Janeiro City, Brazil (known as 'favelas'). Methods: Patients were matched for age and assigned into three groups: A) FA (supervised training, n = 53; 60.5 ± 7.7 yrs); b) DA (self-reported, n = 43; 57.0 ± 11.2 yrs); c) PI (n = 48; 57.0 ± 10.7 yrs). FA performed twice a week a 50-min exercise circuit including strength and aerobic exercises, complemented with 30-min brisk walking on the third day, whereas DA declared to perform self-directed physical activity twice a week. Comparisons were adjusted by sex, chronological age, body mass index, and use of anti-hypertensive/statin medications. Results: At baseline, groups were similar in regards to body mass, body mass index, triglycerides, and LDL-C, as well to FRS and most of its components (age, blood pressure, hypertension prevalence, smoking, HDL-C, and total cholesterol; P > 0.05). However, diabetes prevalence was 10-15% lower in DA vs. FA and PI (P < 0.05). Intention-to-treat analysis showed significant reductions after intervention (P < 0.05) in FA for total cholesterol (~ 10%), LDL-C (~ 15%), triglycerides (~ 10%), systolic blood pressure (~ 8%), and diastolic blood pressure (~ 9%). In DA, only LDL-C decreased (~ 10%, P < 0.05). Significant increases were found in PI (P < 0.05) for total cholesterol (~ 15%), LDL-C (~ 12%), triglycerides (~ 15%), and systolic blood pressure (~ 5%). FRS lowered 35% in FA (intention-to-treat, P < 0.05), remained stable in DA (P > 0.05), and increased by 20% in PI (P < 0.05). Conclusions: A supervised multi-modal exercise training developed at primary care health units reduced the cardiovascular risk in adults living in very low-income communities. The risk remained stable in patients practicing self-directed physical activity and increased among individuals who remained physically inactive. These promising results should be considered within public health strategies to prevent cardiovascular disease in communities with limited resources. Trial registration: TCTR20181221002 (retrospectively registered). Registered December 21, 2018. | - |
Descrição: dc.description | Graduate Program in Physical Activity Sciences Salgado de Oliveira University, Rua Marechal Deodoro 217, Bloco C (Anexo), 2° Andar, Centro | - |
Descrição: dc.description | Laboratory of Investigation in Exercise (LIVE) Department of Physical Education Saõ Paulo State University (UNESP) | - |
Descrição: dc.description | Study and Research Group in Metabolism Nutrition and Exercise (GEPEMENE) Londrina State University | - |
Descrição: dc.description | Laboratory of Physical Activity and Health Promotion (LABSAU) University of Rio de Janeiro State | - |
Descrição: dc.description | Laboratory of Investigation in Exercise (LIVE) Department of Physical Education Saõ Paulo State University (UNESP) | - |
Idioma: dc.language | en | - |
Relação: dc.relation | BMC Public Health | - |
???dc.source???: dc.source | Scopus | - |
Palavras-chave: dc.subject | Cardiovascular health | - |
Palavras-chave: dc.subject | Exercise training | - |
Palavras-chave: dc.subject | Health promotion | - |
Palavras-chave: dc.subject | Physical education | - |
Palavras-chave: dc.subject | Public health | - |
Palavras-chave: dc.subject | Quasi-experimental trial | - |
Título: dc.title | Supervised training in primary care units but not self-directed physical activity lowered cardiovascular risk in Brazilian low-income patients: A controlled trial | - |
Tipo de arquivo: dc.type | livro digital | - |
Aparece nas coleções: | Repositório Institucional - Unesp |
O Portal eduCAPES é oferecido ao usuário, condicionado à aceitação dos termos, condições e avisos contidos aqui e sem modificações. A CAPES poderá modificar o conteúdo ou formato deste site ou acabar com a sua operação ou suas ferramentas a seu critério único e sem aviso prévio. Ao acessar este portal, você, usuário pessoa física ou jurídica, se declara compreender e aceitar as condições aqui estabelecidas, da seguinte forma: