Atenção:
O eduCAPES é um repositório de objetos educacionais, não sendo responsável por materiais de terceiros submetidos na plataforma. O usuário assume ampla e total responsabilidade quanto à originalidade, à titularidade e ao conteúdo, citações de obras consultadas, referências e outros elementos que fazem parte do material que deseja submeter. Recomendamos que se reporte diretamente ao(s) autor(es), indicando qual parte do material foi considerada imprópria (cite página e parágrafo) e justificando sua denúncia.
Caso seja o autor original de algum material publicado indevidamente ou sem autorização, será necessário que se identifique informando nome completo, CPF e data de nascimento. Caso possua uma decisão judicial para retirada do material, solicitamos que informe o link de acesso ao documento, bem como quaisquer dados necessários ao acesso, no campo abaixo.
Todas as denúncias são sigilosas e sua identidade será preservada. Os campos nome e e-mail são de preenchimento opcional. Porém, ao deixar de informar seu e-mail, um possível retorno será inviabilizado e/ou sua denúncia poderá ser desconsiderada no caso de necessitar de informações complementares.
Metadados | Descrição | Idioma |
---|---|---|
Autor(es): dc.contributor | Filho, Walter Leal | - |
Autor(es): dc.contributor | Newman, Julie | - |
Autor(es): dc.contributor | Lange Salvia, Amanda | - |
Autor(es): dc.contributor | Viera Trevisan, Laís | - |
Autor(es): dc.contributor | Corazza, Laura | - |
Autor(es): dc.creator | Vidal, Diogo Guedes | - |
Autor(es): dc.creator | Freitas, Helena | - |
Autor(es): dc.creator | Alves, Fátima | - |
Data de aceite: dc.date.accessioned | 2025-08-22T11:49:01Z | - |
Data de disponibilização: dc.date.available | 2025-08-22T11:49:01Z | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2025-08-14 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2025-08-14 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2025-03-04 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | http://hdl.handle.net/10400.2/20192 | - |
Fonte: dc.identifier.uri | http://educapes.capes.gov.br/handle/10400.2/20192 | - |
Descrição: dc.description | The narrative of an ecological transition is currently widespread, representing a significant challenge facing humanity. While the need for this transition is evident, our research proposal is centered around a fundamental question: How can we ensure that the ecological transition is not only environmentally responsible but also equitable and inclusive, considering the unique characteristics of various contexts to ensure that no one, whether human or non-human, is left behind in the process? Leveraging our expertise gained from the PHOENIX H2020 project, this study aims to introduce, discuss, and reflect upon a methodological framework designed to identify the biophysical, socio-cultural, economic, and legal aspects of a given territory. This comprehensive approach is intended to foster an equitable and inclusive transition. The research encompasses 11 pilot contexts across seven European countries and employs a mix of secondary and primary data sources. The application of the methodological proposal unfolds in 4 four main/distinct phases: (i) identification of the major socioenvironmental concerns and challenges related to the EGD transition pathway in each pilot territory according to stakeholder’s information; (ii) structures-level analysis to understand how Nature and Environment are represented within a country’s legal framework and to identify the biophysical characteristics of the territory, both acting as drivers or barriers to the ecological transition; (iii) agency/intersubjectivity analysis to analyse the social perceptions about Nature and the Environment of a diverse range of target groups, such as local authorities, civil society organizations, the scientific community, economic activity representatives, and citizens; (iv) cross-referencing the three previous information phases to identify the opportunities, risks and vulnerabilities for the ecological transition in each pilot. Through a thorough exploration of this methodological framework, and by addressing the challenges and potentials it presents, our goal is to provide a robust scheme that places value on the unique socio-cultural and biophysical characteristics of each context. By doing so, we aim to develop and propose a methodological framework that embrace a wide range of stakeholders, fostering an ecological transition that challenges the one-size-fits-all approach that has been traditionally employed, valuing the socio-cultural and biophysical specificities of each of the contexts in order to find participation tools that leave no one behind (humans and non-humans). | - |
Formato: dc.format | application/pdf | - |
Idioma: dc.language | en | - |
Publicador: dc.publisher | Springer Nature Switzerland | - |
Direitos: dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | - |
Palavras-chave: dc.subject | Ecological transition | - |
Palavras-chave: dc.subject | Equity and inclusiveness | - |
Palavras-chave: dc.subject | Methodological framework | - |
Palavras-chave: dc.subject | Territory specificities | - |
Palavras-chave: dc.subject | Diversity | - |
Título: dc.title | Everything everywhere all at once”: a methodological framework for an inclusive ecological transition pathway | - |
Aparece nas coleções: | Repositório Aberto - Universidade Aberta (Portugal) |
O Portal eduCAPES é oferecido ao usuário, condicionado à aceitação dos termos, condições e avisos contidos aqui e sem modificações. A CAPES poderá modificar o conteúdo ou formato deste site ou acabar com a sua operação ou suas ferramentas a seu critério único e sem aviso prévio. Ao acessar este portal, você, usuário pessoa física ou jurídica, se declara compreender e aceitar as condições aqui estabelecidas, da seguinte forma: