
Atenção:
O eduCAPES é um repositório de objetos educacionais, não sendo responsável por materiais de terceiros submetidos na plataforma. O usuário assume ampla e total responsabilidade quanto à originalidade, à titularidade e ao conteúdo, citações de obras consultadas, referências e outros elementos que fazem parte do material que deseja submeter. Recomendamos que se reporte diretamente ao(s) autor(es), indicando qual parte do material foi considerada imprópria (cite página e parágrafo) e justificando sua denúncia.
Caso seja o autor original de algum material publicado indevidamente ou sem autorização, será necessário que se identifique informando nome completo, CPF e data de nascimento. Caso possua uma decisão judicial para retirada do material, solicitamos que informe o link de acesso ao documento, bem como quaisquer dados necessários ao acesso, no campo abaixo.
Todas as denúncias são sigilosas e sua identidade será preservada. Os campos nome e e-mail são de preenchimento opcional. Porém, ao deixar de informar seu e-mail, um possível retorno será inviabilizado e/ou sua denúncia poderá ser desconsiderada no caso de necessitar de informações complementares.
| Metadados | Descrição | Idioma |
|---|---|---|
| Autor(es): dc.creator | Alvelos, Heitor | - |
| Autor(es): dc.creator | Barreto, Susana | - |
| Autor(es): dc.creator | Lima, Cláudia | - |
| Autor(es): dc.creator | Penedos-Santiago, Eliana | - |
| Autor(es): dc.creator | Pereira, Jorge | - |
| Autor(es): dc.creator | Veiga, Pedro Alves da | - |
| Data de aceite: dc.date.accessioned | 2025-08-21T15:11:47Z | - |
| Data de disponibilização: dc.date.available | 2025-08-21T15:11:47Z | - |
| Data de envio: dc.date.issued | 2024-02-14 | - |
| Data de envio: dc.date.issued | 2024-02-14 | - |
| Data de envio: dc.date.issued | 2022 | - |
| Fonte completa do material: dc.identifier | http://hdl.handle.net/10400.2/15750 | - |
| Fonte: dc.identifier.uri | http://educapes.capes.gov.br/handle/10400.2/15750 | - |
| Descrição: dc.description | This study posits that current online trends of mistrust in health policies may be partly overcome through an exploratory employment of memes. It aims at filling a critical gap whereby unexpected communication channels might succeed in addressing subjective bias seemingly immune to fact-based cognitive persuasion channels. We propose that the classroom may be a particularly apt context for this exploration: as part of the core lexica of younger generations, memes may act as pathways to stimulating actual research. Furthermore, by hypothesising that scientific knowledge and policies may incorporate aesthetics and semantics of online media, we aim at unpacking an often polarised debate around health communication – as particularly evident during the recent pandemic. These premises inform a set of assignments under implementation in various higher education Design and Media Arts courses in Portugal; exercises cover a range of approaches to pandemic-related health communication, trust and behaviour, employing visual languages and semantics of memes as a primary mechanism; we aim to create an ambivalence that dilutes expectations of formality and univocal authority, thus facilitating engagement. Assignments include: translation of scientific jargon, unexpected perspectives, before/after dynamics, humour and non-threatening irony, personal testimonies, and random image-text coupling. Visual outcomes and relevant testimonies from participants are currently under validation and will be presented. We further envision a scalability and visibility beyond both the classroom environment and the disciplines in question. The study is developed under the framework of the project “An Infodemic of Disorientation: communication design as mediator between scientific knowledge and cognitive bias.” | - |
| Descrição: dc.description | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | - |
| Formato: dc.format | application/pdf | - |
| Idioma: dc.language | en | - |
| Publicador: dc.publisher | The International Academic Forum (IAFOR) | - |
| Relação: dc.relation | An Infodemic of Disorientation: communication design as mediator between scientific knowledge and cognitive bias. The case study of Portugal before, during, and after the pandemic. | - |
| Direitos: dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | - |
| Palavras-chave: dc.subject | Health-related memes | - |
| Palavras-chave: dc.subject | Graphic design in social media | - |
| Palavras-chave: dc.subject | Public health communication | - |
| Palavras-chave: dc.subject | Art and design education | - |
| Título: dc.title | Just between meme and you: online memes as health communication tools in design and media arts higher education curricula | - |
| Aparece nas coleções: | Repositório Aberto - Universidade Aberta (Portugal) | |
O Portal eduCAPES é oferecido ao usuário, condicionado à aceitação dos termos, condições e avisos contidos aqui e sem modificações. A CAPES poderá modificar o conteúdo ou formato deste site ou acabar com a sua operação ou suas ferramentas a seu critério único e sem aviso prévio. Ao acessar este portal, você, usuário pessoa física ou jurídica, se declara compreender e aceitar as condições aqui estabelecidas, da seguinte forma: