Atenção:
O eduCAPES é um repositório de objetos educacionais, não sendo responsável por materiais de terceiros submetidos na plataforma. O usuário assume ampla e total responsabilidade quanto à originalidade, à titularidade e ao conteúdo, citações de obras consultadas, referências e outros elementos que fazem parte do material que deseja submeter. Recomendamos que se reporte diretamente ao(s) autor(es), indicando qual parte do material foi considerada imprópria (cite página e parágrafo) e justificando sua denúncia.
Caso seja o autor original de algum material publicado indevidamente ou sem autorização, será necessário que se identifique informando nome completo, CPF e data de nascimento. Caso possua uma decisão judicial para retirada do material, solicitamos que informe o link de acesso ao documento, bem como quaisquer dados necessários ao acesso, no campo abaixo.
Todas as denúncias são sigilosas e sua identidade será preservada. Os campos nome e e-mail são de preenchimento opcional. Porém, ao deixar de informar seu e-mail, um possível retorno será inviabilizado e/ou sua denúncia poderá ser desconsiderada no caso de necessitar de informações complementares.
Metadados | Descrição | Idioma |
---|---|---|
Autor(es): dc.creator | Wang, Xinyan | - |
Autor(es): dc.creator | Castelo, Adelina | - |
Autor(es): dc.creator | Zhou, Chao | - |
Data de aceite: dc.date.accessioned | 2025-08-21T15:07:54Z | - |
Data de disponibilização: dc.date.available | 2025-08-21T15:07:54Z | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2024-01-16 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2024-01-16 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2023-07-13 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | http://hdl.handle.net/10400.2/15514 | - |
Fonte: dc.identifier.uri | http://educapes.capes.gov.br/handle/10400.2/15514 | - |
Descrição: dc.description | In the phonological system of European Portuguese (EP), there is a process of voicing assimilation in the fricative in Coda position, which is produced as [ʒ] before a voiced consonant and as [ʃ] before a voiceless consonant ([1]). There are already studies on the segmental acquisition of fricatives among the native speakers of Mandarin Chinese (MC) who learn Portuguese as a second language (L2) (e.g. [2]). However, to the best of our knowledge, there is no study on the acquisition of this EP assimilation process of among MC native speakers. Consequently, evaluating the process application in the production of these learners can contribute to a better understanding of their phonological acquisition in EP and to a reflection on different models of phonology acquisition of an L2 (e.g. [3], [4]). Therefore, the present work aims to observe the voicing specification in the fricative in Coda position, in controlled speech produced by MC native speakers who are learners of EP. Ten EP native speakers and thirty Chinese learners of EP participated in a reading task. The stimuli consist of 40 pseudowords and 20 distractors. All items were disyllabic words with the format CVC.CV, including five groups of 8 pseudowords each according to the manner of articulation of the second syllable consonant: voiceless fricative, voiced fricative, voiceless oral stop, voiced oral stop, nasal stop. Participants were recorded reading each item within a carrier the sentence “Digo XX novamente.” (“I say XX again.”). The results show that, as expected, the native speakers applied voicing assimilation systematically; by contrast, the Chinese learners predominantly produced voiceless fricatives, regardless of the voicing of the following consonant. There might be an effect of the manner of the following consonant, as many learners use almost exclusively the voiceless consonant in all contexts while some tend to employ the voiced one only before a nasal consonant. These results suggest that the success in learning the fricative voicing ([2]) does not guarantee the acquisition of a phonological process implying such voicing alternation. After a detailed presentation of the results, the implications of these are analyzed in terms of phonological acquisition and didactic implementation. | - |
Descrição: dc.description | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | - |
Formato: dc.format | application/pdf | - |
Idioma: dc.language | en | - |
Relação: dc.relation | Center of Linguistics of the University of Lisbon | - |
Direitos: dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ | - |
Palavras-chave: dc.subject | Second language acquisition | - |
Palavras-chave: dc.subject | Portuguese as a foreign language phonology | - |
Palavras-chave: dc.subject | Fricative voicing assimilation | - |
Palavras-chave: dc.subject | Chinese learners | - |
Título: dc.title | Preliminary results on the acquisition of Portuguese voicing assimilation in coda fricative by Chinese learners | - |
Aparece nas coleções: | Repositório Aberto - Universidade Aberta (Portugal) |
O Portal eduCAPES é oferecido ao usuário, condicionado à aceitação dos termos, condições e avisos contidos aqui e sem modificações. A CAPES poderá modificar o conteúdo ou formato deste site ou acabar com a sua operação ou suas ferramentas a seu critério único e sem aviso prévio. Ao acessar este portal, você, usuário pessoa física ou jurídica, se declara compreender e aceitar as condições aqui estabelecidas, da seguinte forma: