
Atenção:
O eduCAPES é um repositório de objetos educacionais, não sendo responsável por materiais de terceiros submetidos na plataforma. O usuário assume ampla e total responsabilidade quanto à originalidade, à titularidade e ao conteúdo, citações de obras consultadas, referências e outros elementos que fazem parte do material que deseja submeter. Recomendamos que se reporte diretamente ao(s) autor(es), indicando qual parte do material foi considerada imprópria (cite página e parágrafo) e justificando sua denúncia.
Caso seja o autor original de algum material publicado indevidamente ou sem autorização, será necessário que se identifique informando nome completo, CPF e data de nascimento. Caso possua uma decisão judicial para retirada do material, solicitamos que informe o link de acesso ao documento, bem como quaisquer dados necessários ao acesso, no campo abaixo.
Todas as denúncias são sigilosas e sua identidade será preservada. Os campos nome e e-mail são de preenchimento opcional. Porém, ao deixar de informar seu e-mail, um possível retorno será inviabilizado e/ou sua denúncia poderá ser desconsiderada no caso de necessitar de informações complementares.
| Metadados | Descrição | Idioma |
|---|---|---|
| Autor(es): dc.creator | Nicolau, Paula Bacelar | - |
| Autor(es): dc.creator | Mapar, Mahsa | - |
| Autor(es): dc.creator | Caeiro, Sandra | - |
| Autor(es): dc.creator | Moreno Pires, Sara | - |
| Autor(es): dc.creator | Nicolau, Mariana | - |
| Autor(es): dc.creator | Madeira, Catarina | - |
| Autor(es): dc.creator | Dias, Marta Ferreira | - |
| Autor(es): dc.creator | Gomes, Ana Paula | - |
| Autor(es): dc.creator | Lopes, Myriam | - |
| Autor(es): dc.creator | Nadais, Helena | - |
| Autor(es): dc.creator | Malandrakis, Georgios | - |
| Data de aceite: dc.date.accessioned | 2025-08-22T11:54:26Z | - |
| Data de disponibilização: dc.date.available | 2025-08-22T11:54:26Z | - |
| Data de envio: dc.date.issued | 2023-10-13 | - |
| Data de envio: dc.date.issued | 2023-10-13 | - |
| Data de envio: dc.date.issued | 2023-10-12 | - |
| Fonte completa do material: dc.identifier | http://hdl.handle.net/10400.2/15075 | - |
| Fonte: dc.identifier.uri | http://educapes.capes.gov.br/handle/10400.2/15075 | - |
| Descrição: dc.description | Sustainability within higher education institutions (HEIs) is a well-established topic in the literature. Many fields of education for sustainable development have been explored, mainly focused on HEI students, as well as on academic staff. The technical, administrative, and management staff, referred to as non-academic staff has not received as much attention as the remaining HEI community, which leaves a gap in the successful implementation of sustainability practices and policies, as they play a vital and central role in the HEIs’ everyday functioning. Hence, the EUSTEPs project launched two sustainability training courses dedicated exclusively to this segment of the university community, aiming to increase their knowledge on facts and tools for the best sustainability transition. The first short-term online training, organized by the University of Aveiro and Universidade Aberta, Portugal, was run in May 2021. The training targeted 27 non-academic staff from different sectors. The second online training course was implemented one year later and involved 17 elements from the previous training. The results showed very high levels of overall satisfaction and full achievement of the participants’ expectations in sustainability issues. The non-academic staff learned and discussed the human–environment relationship, tracked and discussed their personal ecological footprint in the workspace, actively participated on how to run the university ecological footprint calculator, developed within the EUSTEPs project, and felt mobilized to implement actions to reduce their university’s environmental impacts (as well as in their general daily activities). Similar training programs can be used to impower non-academic staff for the implementation of sustainability in other higher education institutions, hence contributing to a successful integrated sustainability approach for the whole school. | - |
| Descrição: dc.description | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | - |
| Formato: dc.format | application/pdf | - |
| Idioma: dc.language | en | - |
| Relação: dc.relation | Center for Environmental and Sustainability Research | - |
| Relação: dc.relation | Research Unit on Governance, Competitiveness and Public Policy | - |
| Relação: dc.relation | Research Unit on Governance, Competitiveness and Public Policy | - |
| Relação: dc.relation | Centre for Environmental and Marine Studies | - |
| Direitos: dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | - |
| Palavras-chave: dc.subject | Non-academic staff | - |
| Palavras-chave: dc.subject | Environmental sustainability | - |
| Palavras-chave: dc.subject | Ecological footprint | - |
| Palavras-chave: dc.subject | Portugal | - |
| Título: dc.title | Empowering non-academic staff for the implementation of sustainability in higher education institutions | - |
| Aparece nas coleções: | Repositório Aberto - Universidade Aberta (Portugal) | |
O Portal eduCAPES é oferecido ao usuário, condicionado à aceitação dos termos, condições e avisos contidos aqui e sem modificações. A CAPES poderá modificar o conteúdo ou formato deste site ou acabar com a sua operação ou suas ferramentas a seu critério único e sem aviso prévio. Ao acessar este portal, você, usuário pessoa física ou jurídica, se declara compreender e aceitar as condições aqui estabelecidas, da seguinte forma: