
Atenção:
O eduCAPES é um repositório de objetos educacionais, não sendo responsável por materiais de terceiros submetidos na plataforma. O usuário assume ampla e total responsabilidade quanto à originalidade, à titularidade e ao conteúdo, citações de obras consultadas, referências e outros elementos que fazem parte do material que deseja submeter. Recomendamos que se reporte diretamente ao(s) autor(es), indicando qual parte do material foi considerada imprópria (cite página e parágrafo) e justificando sua denúncia.
Caso seja o autor original de algum material publicado indevidamente ou sem autorização, será necessário que se identifique informando nome completo, CPF e data de nascimento. Caso possua uma decisão judicial para retirada do material, solicitamos que informe o link de acesso ao documento, bem como quaisquer dados necessários ao acesso, no campo abaixo.
Todas as denúncias são sigilosas e sua identidade será preservada. Os campos nome e e-mail são de preenchimento opcional. Porém, ao deixar de informar seu e-mail, um possível retorno será inviabilizado e/ou sua denúncia poderá ser desconsiderada no caso de necessitar de informações complementares.
| Metadados | Descrição | Idioma |
|---|---|---|
| Autor(es): dc.creator | Runa, Ana | - |
| Autor(es): dc.creator | Oliveira, Susana M. | - |
| Data de aceite: dc.date.accessioned | 2025-08-22T11:54:03Z | - |
| Data de disponibilização: dc.date.available | 2025-08-22T11:54:03Z | - |
| Data de envio: dc.date.issued | 2023-07-05 | - |
| Data de envio: dc.date.issued | 2023-07-05 | - |
| Data de envio: dc.date.issued | 2022 | - |
| Fonte completa do material: dc.identifier | http://hdl.handle.net/10400.2/14250 | - |
| Fonte: dc.identifier.uri | http://educapes.capes.gov.br/handle/10400.2/14250 | - |
| Descrição: dc.description | Sir Philip Sidney’s words quoted in the title envisaged the general all-encompassing idea that teaching and learning should go hand in hand with positive emotions. Several education experts have pointed out that emotions are directly associated with and affect learning performance. Emotion and cognition are strongly interrelated processes, meaning that thought is imbued with emotion and vice versa. In a learning context, motivation, the direction of attention, the stored contents and how they will be understood and retrieved will be influenced by an emotional component. Therefore, students’ emotional state and learning are strongly intertwined. In the case of second language acquisition, feelings and emotions assume particular relevance, as has been amply demonstrated. Language influences how we think, interact, apprehend our surroundings, and feel and express our emotions. The alterity produced (and that underlies) communication in a second language contains a vast number of emotions, both positive and negative, which are also present in a classroom, whether onsite or online. Garrett & Young (2009), Bown & White (2010), Lopez & Aguilar (2013), among others, demonstrated the determining role of emotions and theoretical analysis of their importance in understanding bi- and/or plurilingualism. Studies on online second language acquisition using synchronous communication concluded that sets of positive emotions, with corresponding negative emotions, might be relevant to learning, namely anxiety- confidence, boredom – fascination, frustration – euphoria, and discouragement – enthusiasm. This paper aims to identify the emotional state of second language students in an online (e-learning) environment (totally asynchronous) and to analyse whether there are differences between the emotions experienced in a face-to-face learning model and an online learning system. It is also the purpose of our paper to detect any emotional variations according to gender and age. A questionnaire with two Likert scales (Well-being and Emotional discomfort) was applied in two higher education institutions for data collection. The results clarify any requirements on adjusting classroom dynamics, teacher-student interaction and teaching methodologies. | - |
| Descrição: dc.description | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | - |
| Formato: dc.format | application/pdf | - |
| Idioma: dc.language | en | - |
| Publicador: dc.publisher | Universidade Aberta | - |
| Relação: dc.relation | http://hdl.handle.net/10400.2/12812 | - |
| Direitos: dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | - |
| Palavras-chave: dc.subject | Emotions | - |
| Palavras-chave: dc.subject | Second language acquisition | - |
| Palavras-chave: dc.subject | Teaching | - |
| Palavras-chave: dc.subject | In-person learning | - |
| Palavras-chave: dc.subject | Elearning | - |
| Título: dc.title | “To Teach and Delight”? Emotions and second language acquisition: onsite and online practices | - |
| Aparece nas coleções: | Repositório Aberto - Universidade Aberta (Portugal) | |
O Portal eduCAPES é oferecido ao usuário, condicionado à aceitação dos termos, condições e avisos contidos aqui e sem modificações. A CAPES poderá modificar o conteúdo ou formato deste site ou acabar com a sua operação ou suas ferramentas a seu critério único e sem aviso prévio. Ao acessar este portal, você, usuário pessoa física ou jurídica, se declara compreender e aceitar as condições aqui estabelecidas, da seguinte forma: