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Metadados | Descrição | Idioma |
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Autor(es): dc.creator | Câmara, Maria Alexandra Gago da | - |
Autor(es): dc.creator | Moura, Carlos Louzeiro | - |
Data de aceite: dc.date.accessioned | 2022-02-15T14:08:55Z | - |
Data de disponibilização: dc.date.available | 2022-02-15T14:08:55Z | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2021-05-27 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2021-05-27 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2021-05-26 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | http://hdl.handle.net/10400.2/10768 | - |
Fonte: dc.identifier.uri | http://educapes.capes.gov.br/handle/10400.2/10768 | - |
Descrição: dc.description | Durante o reinado de D. João V, as festividades relacionadas com o modelo processional atingiram um esplendor inusitado que, associado às manifestações da arte efémera, muito contribuiu para a formulação global que esta estética pretendia. Reveste-se por isso de singular importância o conjunto cerâmico reproduzindo o desfile solene da tomada de posse do Papa Inocêncio XIII em Roma, inserido nos ciclos azulejares do terraço dos claustros do Mosteiro de São Vicente de Fora. Tratando-se de uma manifestação exclusiva das práticas e ritos cerimoniais romanos2 (a Cavalcata di Possesso), a sua transposição para o meio português, veiculada por uma disciplina artística tão representativa como o azulejo narrativo a azul e branco, significava a exaltação das possibilidades da Festa barroca, a par da sua concretização em ambiente português. Tendo passado quase despercebida a existência deste núcleo, mencionado por José Queirós (1856-1920) e João Miguel dos Santos Simões (1907-1972) — este no seu Corpus sobre a Azulejaria Portuguesa do século XVIII —, temos vindo sobre ele a desenvolver uma investigação que nos permitiu identificar já as fontes gráficas e a provável autoria da sua execução, para além das riquíssimas implicações e cruzamentos culturais entre o barroco romano e a conjuntura artística portuguesa. | - |
Descrição: dc.description | During the reign of King John V, and considering the Baroque context, the festivities related to the processional model reached an unusual splendour. Such splendour, associated to ephemeral art forms, greatly contributed to the overall formulation envisaged by this kind of aesthetic. The case of the procession of Corpus Christi, which has already been studied in this context, is perhaps the most representative of this trend, along with the artistic patterns it is based on within the religious domain. The ceramic panel reproducing the solemn parade of the inauguration of Pope Innocent XIII, in Rome, is therefore particularly important. This panel is part in the azulejo cycles found on the terrace of the cloisters of the monastery of São Vicente de Fora a visual document based on a specific celebration of Papal Rome, the main reference of King John V pomp. Since it amounts to an exclusive demonstration of Roman practices and ceremonial rites (the Cavalcata di Possesso), its transposition to the Portuguese context, conveyed by an art form as representative as blue and white azulejos, meant the exaltation of the possibilities of the Baroque feast and its reenactment in the Portuguese context. The existence of this tile panel has gone almost unnoticed, although briefly mentioned by José Queirós [1856-1920] and João Miguel dos Santos Simões [1907-1972] in his Corpus of 18th century Portuguese Azulejos. The research we have been developing has already allowed us to identify the decoration’s graphic sources and its likely authorship, as well as the very rich implications and cultural exchanges between the Roman Baroque and the Portuguese artistic environment. Considering the Lisbon of that time, where the Patriarch acted as the Supreme Pontiff, the inauguration parade of the former nuncio to the Portuguese court, now Pope Innocent XIII (1655-1724), was an event of the highest aesthetic, cultural, political and religious significance. An artistic fact inseparable from the notion of Baroque feast. | - |
Descrição: dc.description | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | - |
Idioma: dc.language | en | - |
Publicador: dc.publisher | Instituto de História da Arte da Universidade Nova de Lisboa | - |
Direitos: dc.rights | openAccess | - |
Palavras-chave: dc.subject | Festa Barroca | - |
Palavras-chave: dc.subject | Cavalcata di possesso | - |
Palavras-chave: dc.subject | Azulejo | - |
Palavras-chave: dc.subject | Mosteiro de São Vicente de Fora | - |
Palavras-chave: dc.subject | Baroque feast | - |
Palavras-chave: dc.subject | Azulejo (glazed tile) | - |
Palavras-chave: dc.subject | Monastery of São Vicente de Fora | - |
Título: dc.title | A Roman model of the Baroque Festival in Lisbon: the tile panel of the Monastery of São Vicente de Fora and the Cavalcata di Posssesso of Pope Innocent X | - |
Tipo de arquivo: dc.type | livro digital | - |
Aparece nas coleções: | Repositório Aberto - Universidade Aberta (Portugal) |
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