
Atenção:
O eduCAPES é um repositório de objetos educacionais, não sendo responsável por materiais de terceiros submetidos na plataforma. O usuário assume ampla e total responsabilidade quanto à originalidade, à titularidade e ao conteúdo, citações de obras consultadas, referências e outros elementos que fazem parte do material que deseja submeter. Recomendamos que se reporte diretamente ao(s) autor(es), indicando qual parte do material foi considerada imprópria (cite página e parágrafo) e justificando sua denúncia.
Caso seja o autor original de algum material publicado indevidamente ou sem autorização, será necessário que se identifique informando nome completo, CPF e data de nascimento. Caso possua uma decisão judicial para retirada do material, solicitamos que informe o link de acesso ao documento, bem como quaisquer dados necessários ao acesso, no campo abaixo.
Todas as denúncias são sigilosas e sua identidade será preservada. Os campos nome e e-mail são de preenchimento opcional. Porém, ao deixar de informar seu e-mail, um possível retorno será inviabilizado e/ou sua denúncia poderá ser desconsiderada no caso de necessitar de informações complementares.
| Metadados | Descrição | Idioma |
|---|---|---|
| Autor(es): dc.contributor.author | OLIVEIRA, MARIA SANDRA DE | - |
| Autor(es): dc.contributor.author | COSMO, ANA BENVINDA C.S. | - |
| Autor(es): dc.contributor.author | FREITAS, MIRIAN SILVA GONÇALVES | - |
| Autor(es): dc.contributor.author | ROCHA, MÁRCIA CRISTINA TOGNETE | - |
| Data de aceite: dc.date.accessioned | 2024-02-12T14:51:41Z | - |
| Data de disponibilização: dc.date.available | 2024-02-12T14:51:41Z | - |
| Data de envio: dc.date.issued | 2024-02-09 | - |
| Fonte: dc.identifier.uri | http://educapes.capes.gov.br/handle/capes/742123 | - |
| Resumo: dc.description.abstract | This work narrates training practices developed by the authors, at `` Centro Municipal de Formação de Educadores de Sumaré`` / CEFEMS, state of São Paulo, especially with regard to the implementation of the evaluation of early childhood education in the education network, anchored in the National Quality Parameters for Early Childhood Education and in the Quality Indicators in Early Childhood Education, both from the Ministry of Education (MEC). The reported path covers the year 2022 and the actions linked to this proposition are in progress until the present moment. It is understood from this perspective that the quality of education is not measured by the results obtained by students in learning tests, but especially by the educational process experienced at school, which involves broader aspects of training for citizenship, integral development of the child, management and democratic participation, among others. Therefore, quality is a relative concept, based on values and, therefore, defining quality is a dynamic, continuous process, requires revisions and never reaches a definitive statement, as stated by Moss et.al (1999). This perspective, in turn, lacks more participatory processes for defining and measuring the quality of education based on a flexible instrument - which here is called 'quality indicators' - to help the school community evaluate and improve quality. from school. These, among other questions, arise when thinking in depth about the concept of “quality of early childhood education”. The data collected in the assessments developed shed light on the aspects experienced in the education network, clarifying strong points and those that still need improvement. It must be noted that the exercise of democratic participation in this process of evaluating early childhood education was very relevant, leaving strong lessons and marks that will certainly yield new fruits, as we move forward in this network journey, in the search for improving the quality of education childish. | pt_BR |
| Idioma: dc.language.iso | en | pt_BR |
| Palavras-chave: dc.subject | Assessment | pt_BR |
| Título: dc.title | EVALUATION OF EARLY EARLY EDUCATION FROM QUALITY INDICATORS: THE PATHS OF AN EXPERIENCE (Atena Editora) | pt_BR |
| Tipo de arquivo: dc.type | livro digital | pt_BR |
| Aparece nas coleções: | Livros digitais | |
O Portal eduCAPES é oferecido ao usuário, condicionado à aceitação dos termos, condições e avisos contidos aqui e sem modificações. A CAPES poderá modificar o conteúdo ou formato deste site ou acabar com a sua operação ou suas ferramentas a seu critério único e sem aviso prévio. Ao acessar este portal, você, usuário pessoa física ou jurídica, se declara compreender e aceitar as condições aqui estabelecidas, da seguinte forma: