
Atenção:
O eduCAPES é um repositório de objetos educacionais, não sendo responsável por materiais de terceiros submetidos na plataforma. O usuário assume ampla e total responsabilidade quanto à originalidade, à titularidade e ao conteúdo, citações de obras consultadas, referências e outros elementos que fazem parte do material que deseja submeter. Recomendamos que se reporte diretamente ao(s) autor(es), indicando qual parte do material foi considerada imprópria (cite página e parágrafo) e justificando sua denúncia.
Caso seja o autor original de algum material publicado indevidamente ou sem autorização, será necessário que se identifique informando nome completo, CPF e data de nascimento. Caso possua uma decisão judicial para retirada do material, solicitamos que informe o link de acesso ao documento, bem como quaisquer dados necessários ao acesso, no campo abaixo.
Todas as denúncias são sigilosas e sua identidade será preservada. Os campos nome e e-mail são de preenchimento opcional. Porém, ao deixar de informar seu e-mail, um possível retorno será inviabilizado e/ou sua denúncia poderá ser desconsiderada no caso de necessitar de informações complementares.
| Metadados | Descrição | Idioma |
|---|---|---|
| Autor(es): dc.contributor.author | LIRA, ALAN BATISTA | - |
| Autor(es): dc.contributor.author | OLIVEIRA, ANDERSON GUSTAVO SANTOS DE | - |
| Autor(es): dc.contributor.author | AGUIAR, ANTÔNIO FELIPPE FENELON | - |
| Autor(es): dc.contributor.author | LIRA, LETÍCIE BATISTA | - |
| Autor(es): dc.contributor.author | LIMA, ESDRAS MORAIS SOBREIRO | - |
| Autor(es): dc.contributor.author | VISGUEIRA, ANA RAQUEL LOPES | - |
| Autor(es): dc.contributor.author | SILVA, DENISE MARQUES COSTA PEREIRA DA | - |
| Autor(es): dc.contributor.author | SCABELLO, ISADORA MONTEIRO | - |
| Autor(es): dc.contributor.author | VIANA, LAURO AUGUSTO QUEIROZ GRANJA ARAÚJO | - |
| Autor(es): dc.contributor.author | COSTA, ISAAC NEWTON DE ARAUJO | - |
| Autor(es): dc.contributor.author | SILVA, DÉBORA DE JESUS MACEDO DA | - |
| Autor(es): dc.contributor.author | FENELON, SUSY CANUTO DE OLIVEIRA | - |
| Data de aceite: dc.date.accessioned | 2023-10-04T13:26:10Z | - |
| Data de disponibilização: dc.date.available | 2023-10-04T13:26:10Z | - |
| Data de envio: dc.date.issued | 2023-10-01 | - |
| Fonte: dc.identifier.uri | http://educapes.capes.gov.br/handle/capes/738702 | - |
| Resumo: dc.description.abstract | Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) is the most common neuropsychiatric disorder in children, with a prevalence of 5% in schoolchildren in Brazil. The primary symptoms are attention deficit, hyperactivity and impulsivity, other presentations may be difficult to perform basic activities that require concentration, low academic performance, anxiety, feelings of guilt and inadequacy. In this context, ADHD presents a heterogeneous clinical picture, requiring an assertive diagnostic approach and multifactorial therapy. Given the importance of the topic, the present work consists of a literature review with articles published in the Scielo and Pubmed databases, with the combined descriptors "ADHD", "children", "treatment", and aims to present and discuss the pharmacological and non-pharmacological approaches currently used in the treatment of ADHD in children. In the therapeutic approach to ADHD, the process begins with family and school guidance, aiming for better adherence to treatment. The first-line pharmacological treatment recommended for children with ADHD is methylphenidate (MFD), which is available in immediate-release or prolonged-release form. The use of tricyclic and atypical antidepressants, such as imipramine and bupropion, respectively, also has good evidence. In this sense, the pharmacological choice requires an individualized assessment, and must be associated early with non-drug interventions, especially in the context of psychotherapy, highlighting Cognitive Behavioral Therapy (CBT), which uses techniques such as self-instruction, self-monitoring, planning and creation of reward systems that motivate the child during therapy. Therefore, ADHD in childhood appears to be a very complex condition, which demands treatment that involves the participation and understanding of the family, with a focus on social inclusion in different sectors, such as the school environment, aiming at continued care, which is value of the pharmacological and non-pharmacological devices available in the health system. | pt_BR |
| Idioma: dc.language.iso | en | pt_BR |
| Palavras-chave: dc.subject | Neurology | pt_BR |
| Título: dc.title | ATTENTION DEFICIT/HYPERACTIVITY DISORDER (ADHD) IN CHILDHOOD: CURRENT TRENDS IN MULTIDISCIPLINARY THERAPY (Atena Editora) | pt_BR |
| Tipo de arquivo: dc.type | livro digital | pt_BR |
| Aparece nas coleções: | Livros digitais | |
O Portal eduCAPES é oferecido ao usuário, condicionado à aceitação dos termos, condições e avisos contidos aqui e sem modificações. A CAPES poderá modificar o conteúdo ou formato deste site ou acabar com a sua operação ou suas ferramentas a seu critério único e sem aviso prévio. Ao acessar este portal, você, usuário pessoa física ou jurídica, se declara compreender e aceitar as condições aqui estabelecidas, da seguinte forma: