Atenção:
O eduCAPES é um repositório de objetos educacionais, não sendo responsável por materiais de terceiros submetidos na plataforma. O usuário assume ampla e total responsabilidade quanto à originalidade, à titularidade e ao conteúdo, citações de obras consultadas, referências e outros elementos que fazem parte do material que deseja submeter. Recomendamos que se reporte diretamente ao(s) autor(es), indicando qual parte do material foi considerada imprópria (cite página e parágrafo) e justificando sua denúncia.
Caso seja o autor original de algum material publicado indevidamente ou sem autorização, será necessário que se identifique informando nome completo, CPF e data de nascimento. Caso possua uma decisão judicial para retirada do material, solicitamos que informe o link de acesso ao documento, bem como quaisquer dados necessários ao acesso, no campo abaixo.
Todas as denúncias são sigilosas e sua identidade será preservada. Os campos nome e e-mail são de preenchimento opcional. Porém, ao deixar de informar seu e-mail, um possível retorno será inviabilizado e/ou sua denúncia poderá ser desconsiderada no caso de necessitar de informações complementares.
Metadados | Descrição | Idioma |
---|---|---|
Autor(es): dc.contributor.author | FRAZÃO, DANIELA BAPTISTA | - |
Autor(es): dc.contributor.author | RIBEIRO, PEDRO PAULO DIAS | - |
Autor(es): dc.contributor.author | GUTIERREZ, DENISE MACHADO DURAN | - |
Autor(es): dc.contributor.author | BROCK, MARIANNA | - |
Autor(es): dc.contributor.author | MATTOS, HERCULES MORAES DE | - |
Data de aceite: dc.date.accessioned | 2023-08-21T20:26:03Z | - |
Data de disponibilização: dc.date.available | 2023-08-21T20:26:03Z | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2023-08-21 | - |
Fonte: dc.identifier.uri | http://educapes.capes.gov.br/handle/capes/736981 | - |
Resumo: dc.description.abstract | Introduction: Quality of life is essential for professionals who deal with lives. Medical residency has an excellent concept of medical training, but suffers from several criticisms in the resident doctor's quality of life requirement, due to a sudden change in their lifestyle and a work pace increased by the workload required by the medical residency legislation. Objective: The main objective of this work is to analyze the Quality of Life, the prevalence of Burnout Syndrome and Daytime Sleepiness in resident doctors of several medical specialties: Internal Medicine, General Surgery, Anesthesiology, Otorhinolaryngology, Orthopedics and Gynecology and Obstetrics in a hospital of reference in Manaus. Propose the structuring of the Support Center for Resident Doctors and Preceptors (NAMP) with the objective of implementing programs to improve the quality of life of resident doctors, research and training of preceptors. Method: The following questionnaires were applied: 1. Quality of life assessment (WHOQOL) by the World Health Organization (WHO); 2. Epworth Sleepiness Scale (ESS) to assess daytime sleepiness; and 3. Maslach Burnout Inventory (MBI). According to Maslach's criteria, Burnout was studied in its dimensions: emotional exhaustion, depersonalization and personal fulfillment. Results: It was identified that the Burnout Syndrome has a prevalence of 77.42% in the studied resident doctors. As for the self-assessment of quality of life, using the WHOQOL - Bref. of these doctors. Regarding sleepiness levels during the day, a value of 13.21 was found for the group of resident doctors studied. Conclusion: The results suggest that Burnout is related to exposure to stressors in working conditions. Therefore, a preventive approach to these factors that have a negative impact on the health of medical residents is necessary. In this sense, the structuring of the NAMP is proposed. | pt_BR |
Idioma: dc.language.iso | en | pt_BR |
Palavras-chave: dc.subject | Burnout | pt_BR |
Título: dc.title | QUALITY OF LIFE, PREVALENCE OF BURNOUT SYNDROME AND DAYTIME SLEEPNESS IN DOCTORS RESIDENTS IN THE CITY OF MANAUS (Atena Editora) | pt_BR |
Tipo de arquivo: dc.type | livro digital | pt_BR |
Aparece nas coleções: | Livros digitais |
O Portal eduCAPES é oferecido ao usuário, condicionado à aceitação dos termos, condições e avisos contidos aqui e sem modificações. A CAPES poderá modificar o conteúdo ou formato deste site ou acabar com a sua operação ou suas ferramentas a seu critério único e sem aviso prévio. Ao acessar este portal, você, usuário pessoa física ou jurídica, se declara compreender e aceitar as condições aqui estabelecidas, da seguinte forma: